onsdag 20 mars 2019

En intervju med vår fd Förbundskapten.

Namn: Anders Larsson

Klubb: Coccinelle PC, Malmö

Klot: KTK Dylan Rocher Inox


Vad tycker du om din tid som Förbundskapten? 
Wow, det e så mycket känslor i den frågan. Det har varit en fantastisk tid att tillbringa så många dagar och helger med landslaget , självklart många fina minnen med alla härliga spelare, för det har ni varit. Och fått så många nya vänner överallt i Boule-Världen


Du började som Ass FK till David. Förstår att du lärde dig massor av det. Men vad var den viktigaste lärdomen?
David. En av dom härligaste människor jag träffat faktiskt , ödmjuk trots allt han har vunnit . Det e så många samtal vi har haft om Petanque och spelare, rent specifikt så visade det sig att vi tyckte rätt lika gällande taktik och spelet i sig, han va väldigt medveten om att lägg-spelet va enormt viktigt, han hade lärt sig mycket av Quintais när dom spelade, det va sällan dom gjorde bort sig i matcherna taktiskt utan skulle det läggas så gjorde dom det , allt sånt här snack lade jag så klart på minnet och använde själv. 
Han va oxå väldigt förtjust i riktigt fin teknik, det är en stor fördel att kunna ha denna enkla/fina teknik när du hamnar under press, och självklart gillade han läggare som vågade spela högt och nära lillen
Kan ju skriva hur mycket som helst om David , synd att hans jobb satte stopp för hans plan att stanna i 4 år

Sverige stod för många fina resultat under din tid som FK. Vilket resultat betyder mest för dig?
Självklart alla medaljer ( 5st ) men även alla fina resultat på våra resor till Frankrike. Sen att  vi endast 1 gång behövt spela Coupe de Nations på 4 år, det säger ju att många har presterat som fått chansen
Sen va det ju oxå så att vi va äckligt nära medalj i Mix-VM (12-13 i kvartsfinalen. Jocke och Jessica), Matilda är 1 skott från medalj i EM - Skyttet och på VM i Kina har vi lägg för match mot Norge och att få möta Frankrike i kvarten, så det va framgångar med mersmak. 


Vad tror du var/är avgörande faktorn att Sverige numera frekvent går vidare från inledande spelet i mästerskapen?
Finns säkert många faktorer men när David tog jobbet kändes det som att vi alla tillsammans blev väldigt nyfikna och glada för hur detta skulle gå, hans närvaro lyfte verkligen alla att vilja se hur bra vi kan bli. Sen våra resor till Frankrike har gjort att många har kommit ut och spelat mot grymt motstånd och fått mycket lärdom.


Din största bedrift under din tid som FK? 
Din svåraste fråga , det ligger inte i min natur att skriva så mycket om det, men en sak som jag e väldigt glad för är när jag faktiskt känner att jag coachade in Ali i 8:delen mot Ansi från Finland , det va sent på kvällen och Ali va trött men jag lyckades hålla igång honom bra och han vann matchen, då kom det faktiskt några tårar från oss båda.


Vad saknas inom svensk elitpetanque?
Det är säkert en hel del men det viktigaste tror jag är att åka ut i Europa och spela, Tyskland , Belgien, Holland och Frankrike , det kryllar av tävlingar av hög klass och det går ofta att få en inbjudan om man skapar lite kontakter, arrangören vill gärna se utländska lag i sin tävling. Dörren är öppen för Sverige som Boule-nation, det har vi dom senaste årens resultat att tacka för.


Hur kommer det sig att din tid som FK tog slut? 
Oj, den frågan hade jag kanske helst undvikit men sanningen är att när vi kommer hem i höstas från sista mästerskapet så skickar jag till alla uttagna om att vi ska ha samtal om året som gått och framtiden, responsen blir tyvärr inte som jag önskat och då kände jag att kanske det är läge för en ny röst, mycket jobbigt eftersom planen var att fortsätta minst 3 år till , men jag har själv tagit beslutet och jag önskar verkligen spelarna och Fk stort lycka till 🇸🇪


Bästa mästerskapsarrangemang? 
Tyckte att förra Singel-dubbel-mix i Ghent va väldigt bra, även Kanada va riktigt kul även om vi förmodligen aldrig hittar dit igen.


Bästa boulespelaren? 
Jag väljer han som inte är världens bästa läggare eller skytt men han e världens bästa spelare- Henri Lacroix.


Bästa svenska boulespelaren genom tiderna? 
Den e inte lätt men jag säger din sambo Jessica, hon slutar aldrig att imponera på mig.
Framförallt att hon aldrig är riktigt nöjd , vill alltid prestera bättre och sånt gillar jag skarpt.


Bästa kvinnliga boulespelare? 
Just nu tror jag den mest kompletta är Charlotte Darodes Frankrike , har ju vunnit det mesta Internationellt dom sista 2 åren, men hon ska få det svårt i Spanien på Singel- VM.


Ambition med pétanquen framöver? 
Det blir närmast att kvala till V55 Em i Bulgarien. Väldigt tacksam att Dennis-Pauli-Thomas släppte iväg mig den första helgen som kvalet är, men detta fixar dom galant själv och sen går jag in på bänken under finalhelgen är ju planen.


Vilken boulespelare har imponerat mest under din tid som FK? 
Oj va svårt, men eftersom vi är väldigt målinriktade så får det bli våra medaljörer Rickard Ali Lotta Jessica


Något om dig själv som få känner till? 
Att min Coachning förhoppningvis fortsätter i ett annat landslag , har ett spännande möte i vår som kanske kan bli nåt.
Sen när jag blir tillfrågad att jag ska coacha våra härliga tjejer så får jag svar från 2 rätt stora killar inom boulen att det ska bli kul att ses, Frankrikes President och Förbundskapten , det va stort för mig.


Ditt drömlag?
David Le Dantec och Bruno Le Boursicaud låter väl bra.
Dom hade lätt fått dra fram mig.



Jag vill till sist rikta ett stort tack till David LeDantec, Dennis Duvenfeldt och Lasse Franck för all hjälp genom åren.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar