söndag 12 april 2020

Påsk intervjun blir med Chai Kadeskog.

Namn: Chai Kedeskog

Klubb: Sibirien Club Petanque

Klot: MS 2110, MS L’IT

Sponsor: Nej

Vad fick dig att börja spela pétanque
Fritidsgården i Vällingby presenterade lite olika udda sporter som Varpa och Petanque bland annat. Jag och några kompisar fastnade för boulen ganska snabbt. Sen hittade jag en bouleklubb i Huddinge som hette HBS (Huddinge Boulesällskap) och sen var det kört. Året var 2001.

Vad tycker du om det gångna året (2019)?
Fantastiskt år, det var ett av dom bättre åren under min boulekarriär. Det blev ju ändå ett SM silver och ett Elitserieguld. Dessutom var det ett andra Guld och med olika klubbar. Det är jag lite mallig över. Kortlekarna gick bra också, hahahaha

Bästa tävling?
Fyrlingen och SM. Även Varberg är väldigt najs, tyvärr blir det inget Varberg för mig i år. Har lovat bort mig för spel på Gotland just den helgen. Har man lovat så har man.

Roligaste tävling?
Tyvärr så finns inte den roligaste kvar, det var helt klart Halloween i Sundsvall. Men alla stora är ju kul. Nu är ju NPW tillbaka och jag hoppas den blir succé så den blir kvar. 

Bästa pétanquespelaren?
Philippe Quintais, coolast och bäst. Även tyngsta, gillar att han bevisar att löpning inte behövs. 

Bästa svenska pétanquespelaren genom tiderna?
Björn Folke Johansson är en jättefavorit, men visst har Rickard Nilsson nåt snäpp till. 

Sibirien CP Elitseriesegrare 2019
Bästa damspelare än genom tiderna?
Jessica Johansson och Nanthawan 

Bästa Nordiska laget
I Norden vet jag inget jobbigare lag att möta än Rickard Nilsson, Jocke Andersson och Jessica Johansson. Men visst finns det fler fina lag men deras långa historia ihop gör dom sjukt tighta som lag.

Din bästa egenskap?
Kämpar, ger aldrig upp innan 13 står på tavlan, knappt då faktiskt. Jag är väldigt stark på buffé också.

Din högsta poäng i precisionsskytte?
Jag har skjutit 45 poäng på ett DM för länge sen. På Majjon har jag smaskat in 59 poäng. 

Roligaste segern?
Alla vinster men semifinalsegern i mixtrippeln på SM satt ju ganska bra. Där fick Emil Nilsson smaka, hahaha.

Vilket SM tyckte du var bäst?
Linköping såklart, men tar man sin första SM medalj så är det klart att det blir väldigt positivt. Men jag gillar upplägget med en central CC och mycket folk. 

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste?
Jag smyg tränar Thaiboxning, undrar om Quintais gör det?

Var boulen bättre förr?
I den meningen att det inte fanns 100 klassindelningar så var den det, men jag tror att det är fler som är bättre idag, alltså bredden är bättre.

Prispallen SM mixedtrippel 2019
Din favorit position?
Skytt, finns det fler positioner?

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Veti fan, det är många. Jag ser oftast till att ha roligt oavsett. 

Blivande ambitioner inom boulen?
Att bli en ännu bättre skytt. Finslipa tekniken är ju något jag kanske bör börja göra. 

Vilken petanquespelare har imponerat mest under 2019?
Jessicas singel på SM var ju något utöver det vanliga. Historiskt och sjukt bra gjort. 

Vad tycker du skiljer sig mest mellan Stockholmsboulen och skåne
Man förstår Stockholmska men Skånskan, ja du minns väl Jocke, haha

Din bästa säsong och varför?
Som jag nämnt tidigare. 2019 ramlade ju första SM medaljen in och det är ju ändå det största man kan vinna i Sverige. 

Ditt bästa petanque minne?
SPI 2019, Carrueskottet på 10 meter i avgörande omgången i avgörande dubbeln. Gåshud än idag. Finns på film, jag har bara kollat 143 ggr. 

Ditt drömlag
Philippe Quantais, Henri Lacroix och sen bombar jag, måste ju bli bra. 

Chai in action.
Vilka bildar du lag med 2020?
Ronny och Lillen, sen kommer ju Tezz in i mixtrippeln såklart. 

Idolen är?
Philippe Quantais i Världen men i Sverige är det Folke.

Meriter?
SM silver, nån kvart, en jävla massa 8-delar, 2 Elitserieguld. En hel del DM bling och annat smått och gott. 

Chai om Joachim:
Jocke är ju en sjukt stabil läggare. Han är en vinstmaskin. Har mycket humor och en djävulsk vinnarskalle. Vi har lirat ihop en gång men ingen fattade vad den andra sa, men det var jävligt kul ändå. Ska bli kul och lura dig på SM guldet i mixtrippeln 2020. Hoppas vi lirar fler gånger för det kändes väldigt tryggt att lira med dig.

Joachim om Chai:
Jag spelade Strandcupen i Varberg med Chai. Det var väldigt kul och lira även om, precis som Chai skriver, vi hade svårt att förstå varandra. Men det funkade okej ändå. Tror vi gick till semifinal eller nått och det var säkert jag som sabbade det. Nästa gång vi spelar vinner vi. Chai ser ut att njuta av boule när han spelar. Väldigt inne i matcherna och så. Det är en bra egenskap. Hoppas det kommer fler tillfällen för oss att spela ihop framöver. Det vore väldigt kul.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar