söndag 22 mars 2020

En del har frågat. Och här kommer intervjun med mig själv med en del frågor från andra.

Namn: Joachim Andersson

Klubb: Coccinelle PC, Malmö 

Klot? Boulenciel Diego Rizzi Carbone och Saturne Inox 73-680

Sponsor? Boulenciel och JA Sport AB

Vad tycker du om det gångna året (2019)?
2019 blev ett mycket märkligt år för min del. Säsongsplaneringen sattes och allt var bra. Ändå ändrades allt i ”sista stund”. Besviken och otroligt irriterad. 2 SM guld och lite andra vinster under hösten fick jag vara nöjd med då min säsong först började till sommaren. 

Bästa tävling?
Fyrlingen, Lindome, Strandcupen, Wendes Open, SM och Svenska cupen är speciella tävlingar för mig.

Roligaste tävling?
2019 får jag nog säga Wendes Open. Super starkt startfält och gick segrande i både dubbeln (Thomas Wiede) och trippeln (Anders Larsson, Wiede).

Bästa pètanque spelaren (Sverige)?
2019 Simon Åkesson eller Robert Ulfsson

Bästa kvinnliga petanque spelaren?
2019 Annelie Westin 

Bästa pètanque spelaren (världen)
2019 tycker jag Mickaël Bonetto eller Diego Rizzi

Bästa Nordiska laget?
Danmark

Jag och Zabbar Neang
Din bästa egenskap?
Ja må lägga för dåligt. Skjuta för dåligt. Kass taktik. 
Men att hitta en vinnande metod/taktik för att vinna även när spelet inte är på topp, det skulle nog jag säga är min bästa egenskap. Det är ju inte svårt att vinna när man spelar på topp. 

Din högsta poäng i precisionsskytte?
I tävling 42.

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Här skulle jag kunna nämna många. Men väljer nog nämna Zabbar Neang. Alla vet att han är/har varit enormt duktig. Men också otroligt vimsig. Vilken gör det väldigt spännande, utmanande och roligt att spela med honom.

Din favorit position?
Spelar oftast läggare eller på mitten. Men det är nog roligast på mitten. Beror nog mest på laget och var/när man gör störst nytta.

Roligaste segern?
Oj, mycket svår fråga. Jag vet faktiskt inte. Men en av dom roligaste matcherna jag vunnit är mot Belgien i VM under deras storhets tid. Avgörande match och vi vinner med 13-8 tror jag. Och dom får åka hem. Vi får spela kvartsfinal!

Du är bortplockad från landslagstruppen. Orsak?
Vet faktiskt inte. Förmodligen för att jag ifrågasätter saker. Har inte haft något samtal ang det med landslagsledningen. Dock knappt haft något samtal över huvudtaget med landslagsledningen. 
Men efter vad som hände förra säsongen är jag inte längre intresserad av landslaget så länge landslagsledningen ser ut som den gör!

2 SM guld förra säsongen. Nöjd?
Absolut! Försvarade SM gulden i både öppen trippel och mixed trippel. Inget att klaga över där. Men lite besviken på singeln. Hade stor ledning i den match jag tillslut förlorade. Men förlorade på att jag spelade lite sämre och motståndaren spelade upp sig en hel del. Rättvis utgång av matchen. Men tråkigt för mig. 

Jag och Diego Rizzi
Du har en väldigt hög lägsta nivå. Hur lyckas du med det?
Jag har spelat länge. Började 1985. Börja spela mer seriöst 1989. Det har blivit otroligt många träningstimmar och tävlingsmatcher på alla nivåer. Det har nog gjort sitt tror jag.

Din bästa egenskap tycker jag är din spelförståelse. Var kommer den ifrån?
Ja du. Kan vara samma svar som förra frågan. Sen tycker jag att jag är bra på att läsa motståndarna och deras egenskaper. Därifrån avgör jag taktiken och det blir som det blir.. 

Du har blivit pappa till Thea. Hur känns det?
Helt otroligt. Det är jobbigt. Men det ger så mycket kärlek. Tycker nog själv jag blivit otroligt blödig också sedan Thea föddes ;) Men hon är helt klart det bästa i mitt liv.

Din bästa säsong
2007, 2015, 2016 och/eller 2017. Dessa åren vann jag Sverige rankingen. Men skulle nog ändå säga 2017. Då hade jag 164 poäng med rådande rankingsystem så förstår alla att de är väldigt mycket poäng. Tog 3 SM guld de året och en hel del annat. Det året ser jag som mitt bästa såhär långt tror jag.

Du vann Fyrlingen i år. Andra gången ihop med Diego Rizzi. Hur kommer det sig?
Första gången jag spelade med Diego i Fyrlingen låg inte jag bakom det. Jag hade lovat Kristian Eklund att lira med honom. Han tog dit Diego och resten är historia. I år var Diego här för att jag frågade. Vi har blivit ganska goda vänner och har kontakt kontinuerligt. Vi kommer spela fler gånger fram över. Frågat honom några gånger om spel men då har han varit tvungen att spela andra tävlingar antingen för landslaget eller sponsorerna.

Du, Jessica och Rickard har vunnit mixedtrippeln på SM 6 år i följd. Berätta?
Ja.. Vad ska man säga. Vi har tagit medalj alla gånger disciplinen har funnits vilket är helt sjukt. Men det har gått bra. Vi har dock varit nära och förlora nästan alla gånger. Men lyckats gå segrande ändå tillslut. Mest orolig var man ju i Karlstad 2018. Då hade ingen av oss spelat något märkvärdigt då vi blivit småbarns föräldrar. Då var vi mest nervösa att vi själva inte skulle klara av det vi ville åstadkomma. Nu är man mer van vid situationen med småbarn och allt vad det innebär och är inne i dom gängorna. Så nu kan man köra på igen..

Bytt sponsor. Varför?
Ja. Vi bytte från KTK Pétanque till Boulenciel. Men vi kan väl säga att vi fick en bättre deal av Boulenciel utan att gå in på detaljer. 

Du och Rickard är rena radarparet. Berätta?
Ja, det tycker nog vi själva också. Vi har ju spelat ihop i trippel sedan 2007 eller något sånt. Dubbel har vi inte spelat så mycket men ändå lyckats vinna 3 SM guld. Men tiden vi spelat ihop är ju bidragande. Sen är vi ju goda vänner utanför boulen också vilket gör oss så sammansvetsade man bara kan bli.

Vilket SM tyckte du var bäst?
Resultatmässigt i Vetlanda då jag vann 3 SM guld. Annars dom två senaste med CC mitt i centrum på ett torg med restauranger, stora läktare och mycket folk. Häftig inramning. Malmö SM 2016 med 2 SM guld och ett silver var också väldigt speciellt då man fick äran att spela på hemmaplan. Att dessutom få vinna på hemmaplan var lite speciellt faktiskt.

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste
SM guld i friidrott och även ett svenskt rekord. Tror dock det har slagits sedan dess.

Rickard Nilsson och jag.
Blivande ambitioner inom boulen?
Jag har alltid höga ambitioner med boulen. Och kommer vara förberedd till dom tävlingarna som har betydelse för mig.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019
Calle Strandberg och Annelie Westin har ju tagit stora kliv i sin utveckling. Inte bara spelar dom riktigt bra utan dom vinner även tävlingar vilket i förlängningen är det viktigaste.

Ditt drömlag?
Jag, Henri Lacroix och Dylan Rocher

Vilka bildar du lag med under 2020?
Trippel - Jag, Rickard, Patte. MixT - Jag Rickard, Jessica. Dubbel - Jag, Rickard. Kanske mix dubbel med Jessica.

Idolen är?
Min stora idol har alltid varit Carl Lewis. Nu ser jag väl mer upp till folk som jag fått starka intrycka av av olika själ. 

Meriter
21 SM guld öppen klass. 10 guld Svenska cupen. 8 guld Elitserien. Spelat 11 Europacuper, 1 guld, 3 brons. 195 landskamper och har bla vunnit Lindomespelen 12 gånger. För att nämna något. Övrigt finns här.



2 kommentarer: