tisdag 24 mars 2020

Intervju med svenska mästaren i precisionsskytte: Mikael Gustafsson

Namn: Mikael Gustafsson

Klubb: Carl XIV Johan PC Karlsborg

Klot? KTK Inox Noir 

Sponsor? Det hade ju varit bra…

Vad tycker du om det gångna året (2019)
För mig personligen det resultatmässigt bästa året jag haft och har hittat glädjen och spelsuget igen efter några år på ”halvfart”.

Bästa tävling
Fyrlingen

Roligaste tävling
Fyrlingen, SM och så gillar jag lagtävlingar som Svenska cupen och seriespel

Bästa pètanque spelaren (Sverige)
Rickard Nilsson

Den bästa & den bästa..
Bästa kvinnliga petanque spelaren
Jessica Johansson

Bästa pètanque spelaren (världen)
Svårt att välja, Diego Rizzi eller Dylan Rocher

Bästa Nordiska laget
Er trippel med Jessica/Joachim/Rickard är ju svårslagen.

Din högsta poäng i precisionsskytte
På tävling 41

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Säger Herman Thorell. Jag trivs också jäkligt bra tillsammans med min nuvarande dubbelpartner Jörgen Lungberg.

Din bästa egenskap
Lugn, lagspelare

Din favorit position
Skytt

Roligaste segern
Såklart guldet i precisionsskytte. Seger mot Wille S och Robban U i Glascupen senast satt bra.

Vilket SM tyckte du var bäst
Senaste i Linköping var bra med ett riktigt härligt CC-område. 

Första SM guldet kom 2019 i precisionsskytte. Hur kändes det
Otroligt stort för mig. Var ju min första SM-medalj.

Är siktet inställt på fler SM medaljer nu
Självklart, vore roligt med en ”riktig” medalj.

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste
Äter inte mycket godis men är väldigt svag för chips, helst grillchips. Familjen får gömma påsarna annars tömmer jag dem direkt.
Familjen består av sambo Ulrika och döttrarna Emelie och Alice (plus två katter och två hästar).

Blivande ambitioner inom boulen
Vill utvecklas och få ett stabilare spel, främst då läggspelet som ibland havererar. Fortsätta att ha roligt när jag spelar och hålla mig kvar på topp 30.
Klubbmässigt hoppas jag på framgångar i seriespelet då vi i år fått en del nya spelare och för första gången på många år har vi två öppna serielag samt två V55-lag. Som ordförande i CAR är jag stolt över att vi har en stabil förening med drygt 100 medlemmar. Vi äger och driver vår egen bouleanläggning i Karlsborg. Hoppas också att döttrarna fortsätter att lira och kanske ”trappar upp” lite.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019
De flesta av våra spelare i landslagen har visat varför de blev uttagna och visat fina framgångar. Sörbyängens gäng gjorde ju också ett fantastiskt Europacupspel.

SM Vetlanda
Ditt drömlag
Jag kan gå som skytt, göra av med mina klot så fort som möjligt så kan ju du och Rickard Nilsson rätta till det efter mig ...Haha !! 

Vilka bildar du lag med under 2020
Kommer spela dubbel med Jörgen Lungberg, trippel kommer variera lite.

Idolen är
Har ingen riktig idol men inom boulen är Rickard Nilsson en förebild. Han hjälpte mig faktiskt under skyttet i Malmö. Peppade mig otroligt mycket (trots att jag slog honom två ggr)

Meriter?  
1 SM-guld, kvartsfinal i singel och några åttondelsfinaler. En ”hög” med DM-medaljer som jag inte har koll på.

Mikael om Joachim
Joachim är en stor förebild för många boulespelare i Sverige, har en seriös inställning till sporten och är troligen en av Sveriges bästa läggare genom tiderna. Visar alltid upp ett stabilt spel och är en riktig ”vinnare”. Han är med och stöttar, utbildar och inspirerar våra ungdomar. Har med sin klubb Coccinelle satt Sverige på den internationella boulebanan. 
Vi har inte möts så många gånger på banan men jag minns SM i Vetlanda när vi möttes i dubbel. Det var 1/8-delen, jag spelade med Tom Hansen och vi mötte dig och Rickard på ”värsta” stenbanan. En rolig match som vi tog ledningen med 1-0 efter jag skjutit en ”kalle”, tror inte vi fick några fler poäng. Ni vann ju senare guld ”som vanligt”.

Joachim om Mikael:
En lugn och trevlig kille som jag blev väldigt imponerad av i somras i Malmö då då Mikael tog SM guld i precisionsskytte. Inte bara att han tog guld. Han hade bästa skytteseriena också. Riktigt stabilt och lugn var han hela vägen också. Grymt!

Vi får väl ta en trippel med Rickard någon gång. Nu är det inte lätt och hitta tillfälle. Men bättre tider kommer. Kör hårt Micke och gänget. Ni har utvecklats enormt sista åren och kurvan pekar enbart åt rätt håll för er. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar