måndag 24 februari 2020

En intervju med utblommade Ivar Liljegren!

Namn: Ivar Liljegren

Klubb: Sibirien

Klot? Ms 2110 

Sponsor? Ingen

Vad fick dig att börja spela pétanque? 
Min pappa hobbylirade när jag var liten, så jag kastade mitt första klot när jag var typ 6 år. När jag var 9 år vann jag mitt första SM-guld, SM Borås 2008, med min lillebror och en kille som inte spelar längre, Paul - då fastnade jag! :) 

Vad tycker du om det gångna året (2019)? 
Grymt år. Både för mig personligen, för svensk boule men även internationellt - tycker det är skitkul att Frankrike klubbade på Herr och u23 EM 

Bästa tävling? 
Svenska Cupen, SM och Mästerskap

Roligaste tävling? 
Uppsala dubbel =)

Bästa pètanque spelaren? 
Claudy Weibel. Sen är jag svag för Lozano, LÄTT coolast!

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 
Rickard Nilsson

Bästa damspelare genom tiderna? 
Jessica Johansson

Bästa Nordiska laget? 
Sverige! Oavsett vilka som lirar ;) 

Din bästa egenskap? 
Vill ändå tro att jag är en helt okej team-player. Det är kanske snarare något som en medspelare ska svara på då en eventuell självgodhet kan styra svaret lite.

Din högsta poäng i precisionsskytte? 
Vet att jag sköt 4 poäng i en SM-semifinal och min motståndare typ 7 när jag var pissliten. Sen dess har precisionsskytte inte varit min prio 1 haha 

Roligaste segern? 
Brons i U23 EM 2019
Utan tvekan kvartsfinalen i u23 EM mot Frankrike.

Du/ni (U23 herrarna) vann en bronsmedalj i U23EM i höstas. Hur kändes de? 
Helt fantastiskt. Vi fick verkligen till något unikt. Ingen av oss var speciellt magiskt heta, men vi var verkligen ett lag och spelade grymt TILLSAMMANS. Mycket mycket cred till coach Emil som var grym på att bygga upp det. Sen att vi inte gick hela vägen med tanke på att vi slog ut de tveklöst två bästa nationerna (Spanien och Frankrike) kommer förmodligen gnaga på mig hela mitt liv... tills vi får chansen igen! 

Vilket SM tyckte du var bäst? 
De två senaste, Linköping och Karlstad. Vilket förmodligen hela boulesverige håller med om. CC i Sverige får en ny betydelse! Har hänt fler gånger att när jag jobbar på boulebar säger folk “Aaah jag var i Linköping/Karlstad förra sommaren och såg att man spelade boule på torget, supercoolt!” 

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste? 
När jag var 11 år spelade jag för Djurgårdens bouleklubb och blev intervjuad mitt på isen på en DIF match på Hovet eftersom jag vann 4 av 4 SM guld det året. Nervöst. 

Var boulen bättre förr? 
Nej!

Din favorit position? 
Jag brukar alltid säga att jag är flexibel och det spelar ingen roll. Men klart det är roligast att skjuta!

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 
Raphael Gharany, Albin Plantin och Patrik Lindgren

Blivande ambitioner inom boulen? 

Bli så bra som möjligt och fortsätta ha kul. Göra bra resultat på eventellt u23 EM men också satsa på herrlandslag.  

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019? 
Sebbe, Robert och Leo har blivit grymma. Har själv spelat med och mot alla 3 mycket, och dom är riktigt najs :) Underdog men blivande Top-dog är Roger Andersson

Va tycker du skiljer sig mest mellan Stockholms boulen och Skåne? 
I Stockholm vågar man najsa på ordentligt ;) Dessutom växer Stockholm mest i bredd. Utan tvekan högre ambitionsnivå i Stockholm just nu, och det är kul att vara en del av det. Däremot har Skåne enligt mig alltid haft en lite högre högsta-nivå, vilket än så länge fortfarande stämmer tycker jag. 

FK eller VM-kval? 
Säger som Ali gjorde i ett FB inlägg i höstas: Under det senaste året har Sverige tagit VM Silver, EM Silver, flera EM brons, kvartsfinaler osv.... “Äsch, tycker ändå vi ska ha Landslagskval”

Din bästa säsong och varför? 
2019. Hade främst roligast denna säsong av alla jag spelat, men även bäst form och resultat med ett EM Brons i spetsen. 

Ditt bästa pétanque minne? 
Har många. Det första största bouleminnet är helhetsupplevelsen av mitt första mästerskap VM 2013 i Montauban, Frankrike med Wille och Cajsa. Vi spelade 8-delsfinal mot Madagaskar, ledde 10-3 om jag minns rätt, så bytte de in en kille som bara sköt klockrena kristaller… och vi förlorade. Jag och Wille märkte i somras att det är killen som regerar boulescenen i madagaskar nu, ganska coolt! Det VM:et såg vi även Thanakorn Sankaew dominera allt, och sköt J-världsrekord i skyttet (63?)
Sen EM 2016 när jag Lucas, Robert och Linn slog ut Monaco i 8-delsfinalen i Monaco! Sjuk känsla, vi var små Juniorer men ändå skrek publiken av lycka så fort vi missade, busvisslade osv. Robert sköt nån sinnessjuk carreau som vände sista rundan och vi vann. Det var ett gott minne :)
Det färskaste minnet är såklart u23 EM 2019. 

Ditt drömlag? 
Aldrig riktigt reflekterat kring detta. Men realistisk: Robert och Wille. Orealistiskt: Bonetto och Fernandez

Vilka bildar du lag med 2020? 
Har inget fast lag. Men har väl dom jag brukar spela med. 

Idolen är? 
Internationellt: Bruno. I Sverige var det framförallt Wille och Rickard Nilsson som jag tyckte var grymma och idoliserade när jag var liten, vilket fortfarande hänger kvar hos mig. 

Meriter? 
22 SM guld i de olika Juniorklasserna. Dessvärre inget öppet guld, än. Kampen att ha fler SM-guld än år fyllda (20) börjar bli lite tajt, så jag har ett tydligt mål i sommar!
EM Brons U23 2019
Många deltaganden i Juniormästerskap om det räknas som merit

Ivar om Joachim: 
Jocke har alltid varit en boule-ikon i Sverige som tar sporten på högsta allvar och är extremt skicklig. Har inte fått chansen att hänga så mycket med honom, men jag minns när han höll i Juniorlägren när jag var liten vilket han gjorde grymt och som var super roliga men även givande. Grym spelare som jag ser fram emot att möta mer i den kommande boulesäsongen :) 

Joachim om Ivar:

Tack för dom värmande orden. Ivar var en grym junior. Som ni kan se i meriterna, över 20 SM guld i juniorklasserna talar sitt tydliga språk. Men jag tycker han tagit stora kliv in i herrklassen i år. Nu är han inte bara en duktig juniorlirare utan han har blommat ut och är en riktigt bra seniorspelare också. Och det är coolt. Önskar dig all lycka 2020 Ivar (utom om vi möts) ;) Kör hårt! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar