fredag 27 mars 2020

En intervju med Sveriges största internationella stjärna: Jessica Johansson

Namn: Jessica Johansson

Klubb: Coccinelle Petanque Club

Klot? Boulenciel Mercure Inox

Sponsor? Boulenciel. Boulekulor.se. JA Sport AB

Vad tycker du om det gångna året (2019)
Lite blandade känslor för 2019. Det var ett år som inte var så intensivt som det kanske har varit tidigare med väldigt mycket boule. Men samtidigt känner jag mig otroligt stolt över det jag faktiskt lyckades prestera när det väl var dags. Brons i Svenska Cupen Öppen. Vinst av Svenska Cupen Dam. 4 SM-guld för 6:e, 3:e respektive 3:e året i rad samt guld i öppen singel för första gången. Som grädde på moset fick jag äntligen spela den där VM-finalen man drömmer om. Även om jag får fortsätta drömma om att vinna den också ;) 

Bästa tävling
Fyrlingen, Varberg, Palavas. 

Roligaste tävling
Fyrlingen, alla mästerskap. 
SM guld 2019 öppen singel

Bästa pètanque spelaren (Sverige)
Just nu: Robert Ulfsson. 
Genom tiderna: Zabbar Neang

Bästa kvinnliga petanque spelaren
Just nu: Annelie Westin. 
Genom tiderna: Lotta Larsson 

Bästa pètanque spelaren (världen)
Henri Lacroix och Marie-Christine Virebayre

Bästa Nordiska laget
Jag skulle nog säga att det danska gänget med Lasse Dithmar, Morten Saxild, Anders Erlandsen, Morten Junge i olika konstellationer alltid är väldigt jobbiga att möta. 

Din högsta poäng i precisionsskytte
Tror att det är 48 i tävling och 67 på träning. 

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Rickard Nilsson, Joachim Andersson, Anders Larsson, Fredrik Wilhelmsson. 

Din bästa egenskap
För många för att nämna ;) 

Din favorit position
Skytt

VM silver i damdubbel 2019
Roligaste segern
En seger jag aldrig kommer att glömma är när vi ligger under med 0-12 mot Thailand i kvartsfinalen på VM och vänder den till 13-12. Det adrenalin påslaget efteråt har jag aldrig varit med om varken innan eller efter det. 

Vilket SM tyckte du var bäst
Tycker SM i Uppsala var charmigt med spel i Botaniska trädgården och Engelska parken, närhet till boende och centrum, men de senaste årens finalpass på CC inne på torgen med läktarna har höjt upplevelsen till något mer. 

Du har ju varit Europamästare. Hur känns det
Nu är det ju några år sedan, men helt ärligt har det nog aldrig känts så där extra speciellt, Vi sa det redan då efter att vi vunnit att det kändes inte riktigt som att vi var Europamästare. 

Du har varit innehavare av ett världsrekord. Hur var den upplevelsen
Haha. Kort! Några timmar senare kom Bengt Ydnäs in på vårt hotellrum och sa att Madagaskar hade skjutit samma poäng. Men det var några väldigt spännande timmar. 

Du ingår inte landslagstruppen 2020. Hur kommer det sig
Jag kände inte att det var något som var intressant i år. Av olika anledningar. 

Svenska mästare öppen mixedtrppel
2012, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019
Blivande ambitioner inom boulen
Just nu finns väl inga större ambitioner direkt. Jag tar det lite lugnt och tar det som det kommer, men givetvis vill jag ju prestera i det jag väl kommer att spela. Men SM är väl det som lockar lite mer och ambitionen finns att försöka ta något guld.  

Ni har vunnit SM guld i öppen mixedtrippel 6 år i rad. Va säger du om det?
Det är såklart en speciell känsla. Och att få göra det med just de människorna. Alltid roligt att vinna, men att dessutom lyckas försvara det flera gånger om är unikt och visar på att det inte är tillfälligheter som gör det. Men för varje vinst kryper känslan på en att man kommer närmre en förlust.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019
Jag måste nog svara Calle Strandberg och Annelie Westin. Deras ambition och engagemang slår nog det mesta där det dessutom har gett resultat genom att de har utvecklats väldigt mycket spelmässigt. Roligt att se att det finns någon som faktiskt verkar vilja åstadkomma något med sitt boulespelande. 

Du är ju mamma nu. Hur känns det
Helt otroligt. Nu ör det ju snart två år sedan jag blev mamma, men tiden går väldigt fort, vilket framförallt syns på Thea som ständigt utvecklas. En känslostorm men mer än något annat en kärleksbomb. 

Ditt drömlag
Tyvärr omöjligt, men Michel ”Passo” Schatz och Georges Simoes är gamla favoriter. 

Jessica Johansson och Joachim Andersson
Vilka bildar du lag med under 2020
Inte helt spikat i sten ännu, men Rickard  och Jocke får jag väl dras med mig igen ser det ut som. I trippeln kommer Wiede och Anders att få dras med mig. I övrigt finns inga direkta lag ännu. 

Idolen är
Min farmor

Meriter?  
1 EM guld, 2 EM silver, 2 EM brons. 1 VM silver, 3 VM brons. 4 NM guld. 25 SM guld.
3:a PPF-finalen i Frankrike 2017. Fd världsrekordsinnehavare i Precisionsskytte för juniorer (47 poäng). 3 guld Elitserien. 5 guld Svenska Cupen Öppen. 5 guld Svenska Cupen Dam. Årets bouleprestation -05,-06,-07,-12,-15, -16. Årets junior 2005. Årets spelare 2012, 2017.

Jessica om Joachim
Finns få i världen som har gjort sån påverkan på mitt liv som Joachim. Han började som en sponsor, blev en vän, medspelare, pojkvän, sambo och pappa till det största i mitt liv. Min dotter. Det är jag evigt tacksam för. 10 år har jag spenderat med denna galning på och utanför boulebanan, som givit mig minnen och upplevelser för livet. 

Joachim om Jessica:
Oj, nu blev jag generad. Ja, hur kontrar man det? Dito är nog det enda jag får ur mig just nu. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar