torsdag 19 mars 2020

En av Sveriges största talanger: Frida Brage

Namn: Frida Brage 

Klubb: Sörbyängen

Klot? KTK Aventure Carbone 72-680

Sponsor? Ingen

Vad tycker du om det gångna året (2019)?
Det gick bra, jag och Adam Rudin vann mixdubbel i Karlsborg vilket var första gången jag vann en öppen tävling. Jag lyckades även för första gången på SM få medalj i öppenklass. Jag och Emmeli Rudin tog även SM guld i juniordubbeln, så det var ett väldigt lyckat år.

Bästa tävling?
Varberg strand cup, spelplatsen är fantastisk fin och det är många matcher. Det brukar vara många boulevänner där.

Roligaste tävling?
Jag tycker SM, man tävlar i boule nästan varje dag i en hel vecka. Vi är flera familjer som brukar bo nära varandra, så det är kul med allt runt omkring också.

Bästa pètanque spelaren (Sverige)?
Rickard Nilsson

Bästa kvinnliga petanque spelaren?
Jessica Johansson

De dubbla svenska juniormästarinnorna
Emmeli och Frida
Bästa pètanque spelaren (världen)
Dylan Rocher

Bästa Nordiska laget?
Jessica Johansson, Rickard Nilsson och Joachim Andersson

Din bästa egenskap?
Jag är väldigt tävlingsinriktad och oftast glad.

Din högsta poäng i precisionsskytte?
Har endast skjutit tancaskytte där mitt rekord är 35.

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Utan tvekan Emmeli Rudin

Din favorit position?
Mittspelare

Roligaste segern?
Junior SM guldet 2018. Jag och Emmeli spelade en väldigt jämn match mot Coccinelle i finalen. Matchen pågick väldigt länge, sista omgången sköt jag en carreau och Emmeli la in vilket gjorde att vi vann. 

Vilket SM tyckte du var bäst?
De två senaste tycker jag varit grymma, då centercourten varit placerad centralt i en stad. Det kommer då mycket folk, spelas musik och blir väldigt bra stämning. 

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste
Jag kan cykla lite enhjuling.

Blivande ambitioner inom boulen?
Jag vill väldigt gärna spela i juniorlandslaget och på sikt U23 damlandslaget.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019
Sebastian Kallionpää, Leo Brood Björk, Robert Ulfsson

Ditt drömlag?
Frida Brage, Emmeli Rudin och Jessica Johansson

Vilka bildar du lag med under 2020?
Emmeli Rudin och Malin Sares

Idolen är?
Jessica Johansson

Meriter
12 junior SM guld

Frida om Joachim:
Joachim är en väldigt duktig boulespelare, vi har mötts ett fåtal gånger och jag har fått stryk varje gång. Det var väldigt roligt att du var med som ledare på juniorlägret i Malmö förra året! Jag tycker att det är viktigt att duktiga boulespelare engagerar och bidrar med sin kunskap till oss ungdomar. 

Joachim om Frida:
Frida tillhör ju en av Sveriges absolut största talanger. Massa SM guld redan och trots sin unga ålder redan etablerat sig såväl i junior som damklassens absoluta topp. Tekniskt och spelförståelse finns redan där. Ser fram emot att få se Frida och Emmeli Rudin om ett par år. Jag är ganska säker på att de tillhör toppskiktet av svensk boule då. Tack för intervjun stjärnan! Hoppas alla dina petanque drömmar slår in!

Lägerbild från Malmö och alla deltagarna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar