måndag 3 februari 2020

Intervju: Anders Larsson

Namn? Anders Larsson 

Klubb? Coccinelle sedan 2012

Klot? KTK 74/700 Dylan

Sponsor? Bjerreds Tak AB

Vad tycker du om det gångna året
Väldigt nöjd förutom 3:platsen i V55 kvalet och Sm trippeln som tyvärr tog slut alldeles för fort. Förutom det tycker jag resultaten varit bra.

Bästa tävling
SM, Fyrlingen, Varberg ,Wendes Open i Kristianstad är mina favoriter.

Roligaste tävlingen
Av alla jag varit på är KTK eventet i Monaco mitt starkaste minne , helt fantastiskt.

Bästa petanque spelaren i Sverige
Jessica Johansson utan att tveka. VM silver och 4 SM guld är ju grymt imponerande, hon kan nog bli nåt den tjejen.

Jessica Johansson och Anders Larsson
Bästa petanque spelaren i världen
Det är nog Diego Rizzi just nu. Självklart finns det några till men hans resultat 2019 talar för sig själv. Den coolaste är dock Marco Foyot.

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
I stor konkurrens väljer jag Tobias Svensson. Hans one-liners glömmer man aldrig. Till exempel när han säger,  -Anders det e så skönt att känna cashen i fickan! -Hur mycket har du? -50:- Det e inte lätt att lägga in efter det. 

Din bästa egenskap
Det e svårt att säga om sig själv så jag säger att jag tror jag är lätt att spela med.

Vilket SM tycker du varit bäst
Tycker dom sista 3 varit väldigt bra , Cc inne i stan är ju så härligt. Det bästa borde varit i Uppsala när jag tänkte vinna mix med Jess men tyvärr svek jag i semin , den svider fortfarande.

Någonting om dig som ingen av boulespelarna känner till
Jag har rätt så dåligt humör faktiskt , men det visar jag sällan på boulebanan , det vet nog inte många.

Du har precis haft en egen tävling, blev den lyckad?
Jag får nog säga att det blev succé av vad vi gjorde. Det känns väldigt bra när spelare redan hört av sig och vill va med igen. 

Något att förbättra till 2021?
Läktare absolut , biljett-systemet måste förändras , det va så många som köpte biljett och inte va där, tacksam för sponsringen men vi vill ju att hallen ska va full. 

Några lag klara till 2021?
Absolut , det blir väl några förändringar men gissar att 5-6 i varje klass kommer tillbaka. 

Var boulen bättre förr?
Svår fråga. I Sverige va det absolut fler bra spelare och större tävlingar förr. Dessutom fanns ju bara i stort sett en klass. Men jag tycker nog att olika klasser fyller en funktion, det blir i slutändan ändå frivilligt att ställa upp i vilken klass man vill, så känner jag.

Blivande ambitioner med boule
Saknar ett SM guld så jag satsar på det i år igen.

Vilken petanque spelare har imponerat mest under 2019?
Jessica Johansson blir svaret. Däremot den som utvecklas mest är Robert Ulfsson, en mycket allround spelare som verkligen imponerat.

Hur har det varit att spela i V55 klassen?
Har ju bara spelat några få tävlingar men jag tycker det är kul. Det blir väl inte så många fler i år men vill nån spela så är det bara att höra av sig.

David Le Dantec och Anders Larsson
Ditt drömlag?
Herr
Marco Foyot, Dylan Rocher
Dam
Caroline Bourriaud, Jessica Johansson 

Idolen är
Idol kanske är fel ord men förebild är David Le Dantec utan betänketid. Vår styrelse tog 2015 det bästa beslutet att anställa honom , grymt respekterad i boule-världen och den respekten hade han förtjänat. Hans vision för Sverige va tydlig, en landslagstrupp med damer och herrar skulle införas. Utlandsresor för att möta dom bästa, alla va medvetna om konkurrensen så prestationer va det viktigaste , man får väl oxå säga att resultaten blev över förväntan. En härlig tid för Sverige och jag fick en vän för livet. 

Meriter
Lite för många brons på SM. Några cup- segrar och sen orkar jag inte promota mer.

Anders om Joachim:
Mycket seriös är väl det första jag tänker på. Det va väldigt synd att du fick lämna återbud till Kanada VM för jag ville gärna se dig Simon Åkesson och Thomas Wiede efter era fina matcher i Europa cupen mot bland annat Nice. Men tyvärr.

Joachim om Anders
Anders Är en god vän och mycket duktig boulespelare. Spelat massor tillsammans och mot varandra med blandade resultat. Just Kanada VM har också tärt en aning på min tankeverksamhet. Jag, Simon och Thomas hittade något där som fungerade även mot de bra lagen. Och då menar jag de internationella bra lagen. Shit happens och livet går vidare. Men det hade varit fantastiskt att lira med det laget. Sen saknar jag Anders sätt att vara FK. Stor trupp där många är delaktiga i en utveckling för Sveriges bästa. Anders hade tid för samtliga spelare året om. Delaktighet föder nyfikenhet och glädje. Så ser det inte alls ut nu. Det är faktiskt raka motsatsen som modellen är nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar