tisdag 5 maj 2020

En intervju med världens populäraste petanqespelare.

Namn: Dylan Rocher

Klubb: FIP, Fréjus International Pétanque

Klot? Obut ATX

Sponsor? Eldera, Obut, AnaHome Immobilier, Harmonie Mutuelle, le groupe Maurin Ford och ITB Charpente.

När började du spela pétanque
Jag började spela när jag var 3 år. Tack vare mina föräldrar ;) 

När och hur ofta tränar du
Jag tränar på onsdagar ihop med klubben. Annars hemma när jag kan och hinner. Har mycket att hinna med, Sambo och småbarn tar mycket tid. Spelar väldigt ofta ändå.

Favorit medspelare
Läggare: Bruno Rocher, Zvonko Radnic, David Le Dantec.
Mittspelare: Christian Fazzino, Philippe Quintais, Michel Loy, Stephane Robineau, Henri Lacroix.
Skytt: Philippe Suchaud, Claudy Weibel, Pascal Milei.

Vilka bildar du lag med 2020:
Trippel: Henri Lacroix, Stephane Robineau
Dubbel: Henri Lacroix
Mixeddubbel: Christine Saunier
Masters: Stephane Robineau, Philippe Suchaud, Philippe Quintais

Dylan Rocher och Henri Lacroix
Bästa pétanque minne
Nationell i Grenoble med Bruno Rocher och Bruno LeBoursicaud.

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med:
Bruno Rocher, Stephane Robineau, Bruno Leboursicaud, Henri Lacroix, Philippe x2 mfl.

Din favorit position
Skytt

Vad tycker du om pétanque
Älskar alla entusiaster, jag älskar min sport!

Blivande ambitioner inom petanque
Att fortsätta vinna guld i Franska mästerskapen och vinna Masters. Att göra bra resultat i de tävlingar jag spelar.

Meriter
5 VM guld. 13 EM guld. 13 Franska mästerskaps guld. 3 vinster i Masters de Pétanque. 4 vinster i Trophée des Villes. 2 vinster i La Grande Finale PPF. 4 vinster i La Marseillaise. 1:a Rankingen (Nationella) 2009, 2012, 2014, 2015, 2017, 2018, 2019. Kvalificerat mig för Franska mästerskapen 51 gånger. 

Frankrike vs Sverige i EM
Dylan om Joachim
Vi har mötts många gånger i fina matcher med bra spel. Joachim är en väldigt kompetent spelare. Hade samma klotsponsor tidigare. Är sambo med Jessica Johansson och ni fick en dotter samma dag som jag och Lucie Rousseau fick våran dotter, Maylie. 

Joachim om Dylan:
Vad ska man säga om denna människa? Han är en enastående petanquespelare. Absolut en av de bästa någonsin. Trots sin unga ålder är han ikapp alla tänkbara toppspelare i antalet segrar och meriter. Och inget tyder på att det är slut nu. Han kommer bli den största genom alla tider. Minns att jag slog Dylan i en skyttetävling i Göteborg när landslaget hade Dylan och David LeDantec som tränare en helg. Alltid något.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar