fredag 7 februari 2020

Ny intervju med Rickard Nilsson

Namn: Rickard Nilsson

Klubb: Coccinelle PC

Klot? Boulenciel Venus Carbone och Inox

Sponsor? Boulenciel, boulekulor.se och JA Sport AB

Vad tycker du om det gångna året (2019)
Började året med Fyrlingen där spelet kändes väldigt bra men resultatet uteblev. Plockade dock hem titeln Hall of Fame Fyrlingen, stor ära! Spelade hem Lindome spelen, trippel och mixtrippel på SM. Blandade och gav under året och årets plump var klubban på SM skyttet på hemmaplan!

Bästa tävling
Varberg strandcup. Miljön, personalen, mycket folk, bästa! 

Roligaste tävling
SM, älskar CC!

Bästa pètanque spelaren (Sverige)? 
Genom tiderna? Jag. Behövs ingen motivation till det. Punkt. 

Bästa pètanque spelaren (världen)? 
Diego Rizzi. Wow, vilket år och inte fransman, kul!

Din bästa egenskap
Över min döda kropp! När tävlingen betyder något speciellt infinner sig ”över min döda kropp”, vilket betyder att detta ska vinnas till varje (tillåtna) pris! 

Din högsta poäng i precisionsskytte
Tävling: 51 under SM i Skövde. Träning: 72


Vilket SM tyckte du var bäst
När SM lades på Heden var det ett steg i rätt riktning och de senaste åren med CC i city är the way to go! Starkast i hjärtat är Malmö men förra året i Linköping är bäst enligt mig. Den centercourten, inramningen med läktare, restaurang, wow, galet! 

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste
Ett intresse för sneakers och streetwear utöver det normala kanske en del har snappat upp men att jag äger mina grails, ett par Adidas Malmö i mint condition, är mer okänt. 

Var boulen bättre förr
Damboulen höll hög standard med Eva, Christel, Lotta, mm men toppen med Jess nu är världsnivå. Herrboulen är det högre klass på nu då det inte togs en enda mästerskapsmedalj innan 2009. 

Blivande ambitioner inom boulen
Har sedan jag var liten att jag ska vinna VM och det återstår än...

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019
Sebbe Kallionpää. Han gör ett strålande SM i öppen klass och bär laget på junior VM. 

Din bästa säsong och varför
2016 - SM guld i skytte/dubbel/singel/mixtrippel, brons i mixdubbel. Vinst i Lindome, Varberg, Masters de Petanque. Nionde plats på VM i trippel. Brons svenska cupen. Resultaten beskriver det hela väl. Ett år med stort självförtroende, riktigt skönt år på gruset! 

Ditt drömlag
Quintais är min barnsdomsidol så han kan få lägga i mitt drömlag. För att balansera upp laget behöver jag en skytt av rang och det blir Nantawan. Mittplatsen tar jag hand om! 

Rickard om Joachim
Min medspelare sedan många år tillbaka. Vi har upplevt allt som går att uppleva på en grusplan, och mer ska det bli! Litar på honom till 100 % och vi behöver knappt säga något till varandra under matcherna, vi vet vad som ska göras. Gillar Jockes spelstil, han visar vem som bestämmer på gruset, lägger som ingen annan, har utvecklat sitt skytte så denna kille kommer bli galet farlig! Vem är mer boule än Jocke i Sverige? Dock ska han inte be folk flytta på sig, INTE hans grej….
DM, SM, EM, VM, ja överallt har vi varit i samma lag! Var vi än åker i världen delar vi hotellrum, där man kan vara sig själv, prata om vad som helst. Jocke var min bestman! Det säger det mesta! Älskar dig bror!

Joachim om Rickard:
Oj! Vilka värmande ord du skriver Rille. Jag blir alldeles rörd!
I 12-14 år har jag nu spelat ihop med Sveriges bästa petanquespelare genom tiderna. Inte bara har han 2 EM brons. Han förlorade finalen i ”första internationella försöket till ett VM i singel” mot Dylan Rocher också. Sen kan man lägga till dom typ 35 SM gulden till det. Typ 10 SM guld mer än någon annan! 
Att spela med Rickard är väldigt enkelt för mig. Vi har spelat allt som går och spela och vi känner varandra på alla plan. Mitt första val till medspelare alla dagar i veckan. Form eller inte i form. Vi ser till att vinna med dom resurser som vi har för stunden. Men boule är inte allt. Vi har blivit väldigt goda vänner även utanför boulebanan och hade garanterat träffats MYCKET oftare om vi inte bott 35 mil ifrån varandra. Snart kommer ni få se mer av oss på banan igen. Vänta och se! 


Älskar dig med bror och tack för en uppdaterad intervju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar