söndag 23 oktober 2022

En intervju med Ibrahim N'diaye.

Namn: Ibrahim N'diaye


Klubb: Coccinelle Petanque Club


Klot? Boulenciel, Petanque IRIS


Vad fick dig att börja spela pétanque? 

Alla i Senegal älskar att spela Petanque . Det är ett sätt att kunna umgås ha roligt tillsammans och en del av kulturen Man växer up med boule i Senegal det är som innebandy i Sverige.


Vad tycker du om det gångna året (2022)? 

På min del det ha året  var underbar år att vara med på en av dem största tävlingarna i Swiss Köpenhamn open och snart kunna åka i Frankrike och försvara min  Club som är Coccinelle. Samtidigt att resa till Senegal med några vänner från Sverige och delta i den stora internationella turneringen i Senegal 


Bästa tävling? Att vara i kvartsfinale i Swiss 


Roligaste tävling? 

Att kunna vinna Köpenhamn open i Sverige med Fara och att vara co coach i Senegal landslaget på VM i DK.


Bästa pètanque spelaren? 

Som idrottare jag tycker att det är Diego Rizzi 



Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? Christian Lilja 


Bästa damspelare genom tiderna? Jessica Johansson 


Bästa Nordiska laget?

Om jag hade möjlighet att kunna välja laget då kan jag säga vilka som dem är 


Din bästa egenskap? Att motivera laget 


Roligaste segern? Vinna copenhagen open med min kusin 


Vilket SM tyckte du var bäst? SM i Borås 2008


Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste? 

Jag avslöjar inte mina hemligheter.





Vilken är den stora skillnaden mellan världseliten och svenska eliten?

Världseliten har alltid i bagaget att dem kan vinna oavsett. Svenska Eliten har potential som ska byggas för att kunna nå den standard att vara med och konkurrera i världseliten 


Du ska snart iväg och spela Europacupen med Coccinelle. Är det första stora mästerskapet? 

Nej det var inte min första stora mästerskap. Har varit i många stora tävlingar i Europa och i Africa som jag har chansen att spela med dem bästa. 


Och hur kommer det gå för klubben?

Eftersom vi har duktiga och skickliga och erfarenhetsmässigt medspelarna vi har chansen att komma långt i tävlingen. 



Hur förbereder du dig inför Europacupen? Träning träning träning 


Teknik eller mental styrka? Mest mentalt jag är född med tekniken 


Din favorit position i laget? Milieu (mittspelare)


Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 

Bosse Persson och Fredrik Svensson


Blivande ambitioner inom boulen? 

Att kunna starta en klubb i Lund för att kunna locka unga människor till det roligaste spelet 


Din bästa säsong och varför?

Varit i semifinalen i copenhagen open Kvart finalen Swiss. Det var dem två tävlingarna som jag har spelat hittills 



Ditt bästa pétanque minne? 

Var att förlora13-0 i gruppspelet och tänkte även att dra ur tävlingen men sen dess vi vann hela tävlingen i Åstorp


Idolen är? Christophe Sarrio


Meriter? 

Vunnit Copenhagen Open 3 gånger.


Ibrahim om Joachim: 

De veckorna som jag har upplevt att träna med dig var verkligen konstruktivt. Jag har lärt mig att lära känna mer om dig att du är en väldig bra människa. Jag älskar hur mycket du brinner för boulen. Jag ser en annan Joachim än den som jag lärde känna 2008 som nu en vinnarskalle som jag jobbar hårt för att vara ännu duktigare och självklart svårt att slå dig nu på singel på grund av utvecklingen av ditt skytte som har blivit mycket bra och en procent av carreauer som jag inte kan räkna till. Nu för tiden jag kan säga att du har din plats i landslaget oavsett vilken position du spelar. Som sagt det är min åsikt tack så mycket för din hjälp på träningen och vi kan fortsätta att jobba mycket med det mentala.


Joachim om Ibrahim:

När Ibra kom till Sverige sökte han upp Coccinelle och började spela med oss. Det var fantastiskt roligt med den kultur krock som uppstod. Många hjärtliga skratt på varje träning och tävling. Nu är Ibra tillbaka i klubben och tränar med mig på tisdagarna nu inför Europacupen i Frankrike om ca 3 veckor. Ibra är alltid glad och positiv på banan. Och kämpar tills sista poängen är vunnen eller förlorad. Får ni chansen, spela med denna snubben! Ni kommer garanterat få en asrolig upplevelse!



Tack Ibra för intervjun!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar