tisdag 3 mars 2020

Ny intervju med Herman Thorell



Namn: Herman Thorell

Klubb: Club boule la Pomme de Pin Toarpsdal 

Klot? KTK Aventure Carbone

Sponsor? Nej

Vad fick dig att börja spela pétanque
Min bror Mattias ”Nisse” Thorell och jag spelade mycket på somrarna. Jag tyckte det var så jävla kul, men det var först när jag fick licens och klot i 30-årspresent som jag förstod hur fantastisk den här världen är.

Vad tycker du om det gångna året (2019)
Har vart ett halvjobbigt år. Mycket jobb och engagemang inom boulen tog på mitt humör och min ork. Samtidigt tycker jag väldigt mycket om båda delarna, så det har samtidigt vart skoj.

Bästa tävling
Nordic Petanque weekend och Varberg strandcup.

Roligaste tävling
Hedebo Open i Danmark.

Bästa pètanque spelaren
Henri Lacroix

Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna
Rickard Nilsson

Bästa damspelare genom tiderna
Jessica Johansson 

Bästa Nordiska laget
Joachim Andersson, Jessica Johansson och Rickard Nilsson.

Din bästa egenskap
Snäll om vi pratar mänskliga värden, lugn läggare och vi pratar boule.

Din högsta poäng i precisionsskytte
32

Roligaste segern
DM-singel 2012 när jag slog Roger Söder i finalen.

Vilket SM tyckte du var bäst
Skövde 2012 med sina utmanande banor var skoj och bra. Karlstad 2018 hade en fantastisk spelplats, men trista banor. Borås 2008 gillar jag för att jag var i händelsernas centrum och allt var samlat på en liten yta. Svårt att säga vilket som är bäst.

Du är ju arrangörsgeneral för Sveriges bästa tävling Fyrlingen. Hur är det
Tufft och krävande men så sjukt kul. POM som förening briljerar verkligen under de dagarna varje år iom att alla ställer upp helhjärtat. Svårt att uttrycka i ord hur stolt jag är över Fyrlingen.

Fyrlingen är ju den enda svenska tävlingen som lockar och vill ha internationella spelare i startfältet. På vilket sätt tror du det gynnar Fyrlingen
Jag tror svensk boule skulle gynnas av fler tävlingar likt Fyrlingen. De ska inte ligga för tätt dock och att vi ligger så rätt i tid tror jag är vår största fördel.

Borde fler svenska tävlingar försöka locka internationella spelare
Ja, utan tvekan.

La Pomme de Pin
Du sitter i TK i förbundet nu också. Hur går de arbetet
Det går bra. Vi är en trio (jag, Mattias Thorell och Ingrid Wahlbin) som tycker och tänker väldigt lika. Jag hoppas att vi hänger i och kan sätta prägel på tävlingsverksamheten och att förbundsstyrelsen ger oss det förtroendet och spelutrymmet.

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste
Att jag sedan 6 år lider av en depressionssjukdom som jag får kämpa jävligt mycket med periodvis. Tycker det är oerhört viktigt att bryta stigmat kring psykisk ohälsa och tar därför ofta tillfällen i akt att prata om det, framförallt på min arbetsplats. Har lärt mig mycket om mig själv de här åren och är en mycket modigare människa numera, även om jag också är mycket tröttare.

Var boulen bättre förr
Jag var ju inte med ”förr” men det är väl den spontana känslan, även om det säkert ligger mycket nostalgi och sentimentalitet i det. Dock tycker jag att det finns många bra saker just nu och tror att det är på väg åt rätt håll.

Din favorit position? Läggare 

Vem är den skönaste medspelaren du spelat med
Oh, det finns flera. Ska jag välja en får det bli min bror Mattias.

Blivande ambitioner inom boulen
Skapa ett jävligt bra trippellag att satsa tillsammans med, med förmåga att gå långt i större tävlingar. Dessutom försöka hitta en teknik i skyttet som fungerar.

Kanske Sveriges viktigaste person inom petanquen.
Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019
Oj, svår fråga. Men jag är alltid väldigt imponerade av ert mixedtrippel-lag och kanske speciellt imponerande 2019 är att ni går så bra trots att ni alla tre är mitt i småbarnslivet med allt vad det innebär. På klubbnivå vill jag nämna min son Simon som tagit ett enormt kliv som boulespelare under 2019.

Din bästa säsong och varför
2015. Jag spelade bra hela året och nådde min bästa placering på SM såhär långt, kvartsfinal i öppen dubbel.

Ditt bästa pétanque minne
Finns många fina minnen på flera olika plan, men jag får nog säga varje år på lördag morgon när Fyrlingen drar igång.

Ditt drömlag
Dylan Rocher, Henri Lacroix och Philippe Quintais.

Vilka bildar du lag med 2020
Troligtvis Kristofer Hirverud och Andreas Jakobsson, men det beror lite på hur alla får ihop det tidsmässigt.

Idolen är
Henri Lacroix 

Meriter? Inte så mycket att stoltsera med. En kvartsfinal på SM och ngr DM-guld.

Herman om Joachim
Tillhör skaran boulespelare som man kan peka ut som landets bästa genom tiderna, dessutom en karaktär som sticker ut. Verkar vara en enorm vinnarskalle med helt rätt psykiska förutsättningar för att vinna vilken match han än spelar. Dessutom bidrar han med att sätta Sverige på världskartan genom Coccinelle, en klubb han går i täten för, samt att han lockar världsstjärnor till våra tävlingar. Hans läggspel håller internationellt högsta klass, dessutom ser det jävligt snyggt ut när han spelar. 

Joachim om Herman:
Oj. Jag får börja med att tacka för dom värmande orden Herman. Blir lite rörd faktiskt. Herman är enligt mig en av de viktigaste personerna inom svensk boule. Herman är arrangörsgeneral och grundare till Fyrlingen vilket enligt mig är Sveriges bästa tävling och en tävling som intresserar spelare från hela världen. Att han nu dessutom sitter med i TK kommer nog vara väldigt positivt för sportens tävlingsklimat. Jag hoppas du och brorsan din orkar hålla på i många år till. Ni kan nog förändra mycket till det positiva om ni bara får utrymme. Lycka till med alla dina mål under året Herman. Du förtjänar all framgång!



2 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja se Herman som Ordförande i SBF. Jag tror han skulle kunna vända den negativa synen och den negativa tonen SBF förmedlar idag. Informationen från Förbundet är under all kritik oavsett hur medlemmarna i styrelsen väljer att försvara sig. Det händer ju ingenting någon gång.

    Snälla Herman. Kandidera för ordförandeskapet i SBF 2021.

    /Lennart

    SvaraRadera
  2. Herman ÄR kung...och håller verkligen med om att han skulle vara go som totalledare inom boulen (SBF).Har oxå läst att han botar deppighet med löpning...prexis som jag själv gjort hela mitt liv.Det är bässta metoden,Herman.Jag om någon...vet.Allt bässt önskas dig.

    SvaraRadera