lördag 22 april 2023

Ny intervju med en av de nyaste medlemmarna i Coccinelle PC, Pierre Geerhold.


Namn
: Pierre Geerhold 


Klubb: Coccinelle PC sen 2023 och förhoppningsvis resten av karriären 


Klot? Hahaha här laboreras det hejvilt. Just nu Lafranc Soft black, Boulenciel venus inox och Boulenciel venus carbone.


Vad fick dig att börja spela pétanque? 

I mitten av 90-talet tävlade jag i bangolf och hade ett jävla humör så när jag missade på någon bana så flög både vattenflaskor och klubbor en bit och där dom landade spelades det boule. Efter ett antal besök hos boulespelarna för att hämta mina bangolfgrejer så frågade dom om jag ville testa och det gjorde jag. Jag fastnade direkt men la av ca 1998 för att börja igen 2016 när bla mina ryggproblem hade tagit bort all glädje med bangolfen 


Vad tycker du om det gångna året (2022)? 

Rent spelmässigt mitt absolut bästa och jämnaste men ändå en besvikelse då jag hade högre förhoppningar. Jag tränade otroligt mycket på att inte låta hjärnspöken och humör ta över och Torbjörn Andenius som jag tränar otroligt mycket med och även tävlar med har visat stort tålamod genom att hur dåligt jag än har spelat så har han låtit mig göra det och bara pushat mig. Tack vare det så har jag börjat spela betydligt bättre och det visade sig 2022 bland annat genom att ha spelat i princip felfritt under andra seriespelet och medaljer på DM samt någon vinst och pallplaceringar i mindre tävlingar. Höjdpunkten var en 5e placering i Varberg Strandcup tillsammans med Jakob Stubbendorff med en snöplig förlust mot Patrik Wiik. Det var även fantastiskt trevligt och lärorikt att få spela med en av Sveriges och världens bästa spelare i fredagsmixeden i Varberg nämligen Jessica Johansson. 

Philippe Suchaud


Bästa tävling? 

SM, Varberg Strandcup och Fyrlingen


Roligaste tävling? 

Varberg Strandcup och Fyrlingen 


Bästa pètanque spelaren? 

Philippe Suchaud 


Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 

Jag har dålig koll längre tillbaka men jag har svårt att se att någon varit bättre än Jessica Johansson! 


Bästa damspelare genom tiderna? 

Samma svar som ovan. 



Bästa Nordiska laget? 

Jag har dålig koll på meriter hos andra lag MEN jag älskar hur Jessica Johansson, Joachim Andersson och Rickard Nilsson agerar som lag och hur jä**a bra dom spelar när dom är på topp. Det är ett lag som verkligen växer med uppgiften dom har framför sig och krigar hela tiden dom kompletterar varandra på alla plan känns det som. I mina ögon så spöar den trippeln alla konstellationer som dagens landslag kan ställa på banan. 




Din bästa egenskap? 

Lagspelare ända ut i fingerspetsarna, krigar hela tiden hur omöjligt det än kan se ut. Sitter jag på sidan så pushar jag på dom som spelar och spelar jag pushar jag mina medspelare både i med- och motgång. 


Roligaste segern? 

Hur konstigt det än kan låta så var det när jag vann en liten tävling i Eskilstuna 2022 med Palle Mäkitalo och jag för första gången gick som skytt en hel dag och gjorde det bra (har gått som skytt förrut men inte  lyckats hålla ihop det en hel dag) vilket resulterade i en tävlingsseger. Det var lite av en vändning när det gällde att tro på mig själv även som skytt. 


Vilket SM tyckte du var bäst? 

Jag har inte spelat så många men Karlstad 2018 var fantastiskt trevligt och välarrangerat. 


Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste? 

Vunnit SM-Guld i bangolf (10-manna lag). Sen har jag bitvis levt ett ganska tufft liv med alkohol- och drogmissbruk och det är därför jag kan vara ganska rak, burdus och uppfattas som otrevlig bara för att jag hatar bullshit. Jag är ärlig till 100% och förväntar mig det tillbaka. När det gäller det sportsliga så kan jag säga saker om vissa människors beteende men det är inte personligt alls för på sidan av gruset så kan jag tycka något helt annat. 


Vilken är den stora skilnaden mellan att spela i norrland och Skåne? 

Jag har aldrig spelat i Skåne men ser man bara till spelarnas kvalitet så skulle jag tro att det är ungefär dubbelt så bra kvalitet på spelarna. Här uppe så finns det självklart bra spelare men det är inte lika bra kvalitet som i Skåne överlag. 


Teknik eller mental styrka? 

Min teknik är något jag jobbar på hela tiden men pga av konstant värk så kan den vara ojämn så då får mitt jävlaranamma göra jobbet. Jag tror att jag är relativt stark mentalt även om jag är ovan vid större sammanhang inom boulen och jag blir nervös så inbillar jag mig att jag kan hantera det relativt bra. 


Din favorit position? 

Klyschigt svar men där jag gör mest nytta. Jag älskar att skjuta om jag verkligen är på G men det är samma med läggen. 


Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? 

Ohh det är svårt! Jag har spelat med så många. Tomas Ruudh från 018 är extremt skön att spela med. Men Ronny Lillelund, Torbjörn Andenius, Palle Mäkitalo, Chai Kedeskog och Jessica Johansson är väl några av dom jag tyckt varit sköna att spela med. 


Pierre och Torbjörn


Blivande ambitioner inom boulen? 

Ta mig in i Coccinelles serielag och etablera mig där och sen vinna större tävlingar och spela med bra spelare så man kan växa på alla plan som spelare.


Din bästa säsong och varför? 

Den är "still to come" så att säga men 2022 var med mina mått mätt bäst hittills. 


Ditt bästa pétanque minne? 

När jag spelade mot Joel Merchandise på NPW mitt första eller andra år efter min comeback. Jag fick storstryk med 13-0 på kanske 8-10 min. Men det var så nyttigt att se hur man kan äga banan bara genom att föra sig på ett visst sätt. Han var inte osportslig men hade sån pondus så man nästan blev bortknuffad av energin om man kom närmare honom än 2m.


Ditt drömlag? 

Ja jag hade inte tackat nej till att spela med Philippe Suchaud och Henri Lacroix. 


Vilka bildar du lag med 2023? 

2023 blir tyvärr ett år utan större mästerskap pga hälsoproblem inom familjen så det blir inte någon specifik spelare. Dock så försöker jag spela ihop med Torbjörn Andenius när vi spelar här uppe. 


Idolen är? 

Inom boulen är det Philippe Suchaud. Men i livet i övrigt så är min pappa min stora förebild då han är en riktig kämpe som gett mig så många positiva egenskaper. 


Meriter? 

Några dm medaljer och lite segrar i småturneringar. 


Pierre om Joachim: 

Du verkar vara otroligt trevlig som person och jag gillar att du verkar vara en väldigt rak person som står för dina åsikter fast inte på samma klumpiga vis som jag. Som boulespelare så är du väldigt mångsidig, kunnig och väldigt noggrann. Din lägstanivå är högre än många spelares högstanivå och i mitt tycke så är du en av Sveriges bästa spelare.


Det ska bli roligt att lära känna dig bättre!


Joachim om Pierre:

Pierre är en väldigt engagerad person och brinner för petanque. Och vill nå längre med sin satsning inom petanquen. Coccinelle kan hjälpa honom med detta. 

Ska bli så roligt att spela med dig på DM och lära känna dig bättre. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar