torsdag 18 mars 2021

En intervju med Anders Gerestrand


Namn
: Anders Gerestrand


Klubb: Ronneby BC


Klot? OBUT RCC 75/700


Vad fick dig att börja spela pétanque? 

Staffan Karp lurade in mig i detta för 30 år sedan, när jag pluggade i Umeå.


Vad tycker du om det gångna året (2020)? 

Kul med alla kreativa tävlingar som har hållits, tex danska skyttetävlingar. Men det är ju tråkigt att inte få spela riktiga tävlingar. Sedan har man i lugn och ro kunnat tränat teknik hemma, vilket gjort att min teknik förbättrats. 


Bästa tävling? 

Brunnsboulen när det begav sig. Tävlingen hade en mycket trevlig atmosfär och vacker miljö, speciellt när rhododendron blommade. Hallarna gav skydd både för regn och stark sol. Det var många lag på den tiden, och jag har lyckats vinna tävlingen ett par gånger. 


Roligaste tävling?

Natti natti, tävlingen upplägg är att du ”lottas” ihop med någon som man oftast inte vet vem det är, men som oftast heter Patron i efternamn. Sedan ska man försöka lotsa fram laget till ett bra resultat i tävlingen. Elit blandas med nybörjare. Finalen brukar gå efter midnatt. Man får inte glömma den utsökta Paellan som serveras på kvällen


Bästa pètanque spelaren? 

Mickaël Bonetto


Bästa svenska pétanque spelaren genom tiderna? 

Jessica Johansson


Bästa damspelare genom tiderna? 

Jessica Johansson, på herrsidan är Jonas Jacobsen


Bästa Nordiska laget? 

Finns många bra lag, går inte att säga. 


Din bästa egenskap? 

Analysförmåga 


Roligaste segern?

När jag slog Rickard Nilsson på SM i Skövde. Han hade då vunnit SM singeln 3 år i rad. Var en tuff pool och vi fick mötas i Poolfinalen. Svåra banor och bra spel. Kom till 8-delen i den tävlingen. När man inte vinner de stora titlarna får man hålla tillgodo med de små guldkornen.


Vilket SM tyckte du var bäst?

Måste säga Växjö 2009, då jag var med och arrangerade tävlingen. Första gången som vi livesände från centercourten. 


Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste? 

Jag har fjällvandrat med svenska boxningslandslaget. Under den resan i en fjällstuga blev jag erbjudan att träna Peruanska skidskyttelandslaget i just skytte.


Din favorit position?

Egentligen är det nog läggare, men jag spelar oftast skytt. 


Vem är den skönaste medspelaren du spelat med?

Sven Jönhede, kommer ihåg när vi spelade ÄggCupen, gick riktigt bra för oss. 


Anders Gerstrand och Sven Jönhede


Blivande ambitioner inom boulen?

Ta en SM medalj, emellanåt har jag spelet för det. Men jag måste jobba mig till en hög och jämn nivå, har för många dalar. Sen ska man bara hitta någon med samma ambition, vilket jag har haft svårt för. Annars får jag ta den i singel eller skytte. Sedan har jag dragit igång en FaceBook-grupp Boule - teknik, taktik och träning som jag hoppas ska leda till något mera. Den har utvecklats bättre än förväntat med många nya medlemmar. Under vintern har den varit lite i träda då jag inte kunnat spela in filmer. Nu när det blir lite varmare ska det spelas in nya filmer kring teknik.


Du har bidragit med många träningskurser. 

Både i egen regi men även för SBF. Hur tycker du Sverige ska bli bättre generellt? 

Man behöver jobba mer proffesionellt, det känns som att träningen i Sverige går ut på trail och error. Man får en ide och provar den och kanske blir det bra. Istället borde det finnas en utvecklad metodik och teknik som man jobbar mot, så att utvecklingen är mer systematisk. Den behöver tas fram i samarbete med något universitet. Många fler skulle då bli bättre, vilket gör att vi borde få en bättre topp. När jag var tränare för landslaget började vi jobba i den riktningen, men det finns betydligt mer att göra. 


Din bästa säsong och varför?

Vet inte om jag har någon. De senaste 15 år har jag varit ganska jämn, vinner nån liten tävling, går långt i någon lite större tävling. Att jag inte går hela vägen beror till viss del på mig, till viss del att jag inte fått spela med heta spelare. Men måste jag säga något, är det 2020, då jag tror jag vann alla tävlingar som jag ställde upp i. Dock var det bara små tävlingar pga restriktionerna. 


Ditt bästa pétanque minne? 

När jag spelad emot Michel Loy i Mayonnaise Stockholm. Michel är en före detta världsmästare där han spelade läggare. Tog något poäng i början, så jag var i ledningen.  Då kunde han inte hålla sig, utan pikade mig genom att säga typ ”Du har tagit 3 poäng mot mig”, ville få mig att börja grubbla. Jag spelade oförstående, och sa typ ”och”,  sedan var det en jämn match med bra spel. I ett läge spelar vi på 9 m han har poängen 1 dm vid sidan av lillen, jag har ett klot precis bredvid. Jag skjuter en carreau, han står med ett klot kvar. Ställningen är att jag leder med typ 10-9. Så jag har 2 riktigt bra klot ett par decimeter från lillen. Han lägger och är lång men drar med sig lillen för poäng. Vet inte men tror inte det var avsiktligt. Sedan kommer jag upp till 12-10 innan han knyter ihop säcken. 


Ditt drömlag? 

Mickaël Bonetto och Philippe Quintais 


Vilka bildar du lag med 2021? 

Frågade några men de hade redan bokat upp sig, så jag har inget lag på gång. Sedan är jag skeptisk till att det blir något SM i år, så jag har inte jobbat på det.


Idolen är? 

Har ingen specifik person, men jag tycker alla de som kämpar i det tysta är mina idoler. 


Meriter? 

Tror jag har slagit de flesta elitspelare i Sverige, men behöver bli jämnare för att göra det oftare. Varit tränare för landslaget i något år.


Anders om Joachim:

En jobbig jävel att möta. Kommer ihåg en semifinal på DM i singel då vi möttes. I en omgång tror vi la in 2 klossar var, dvs 4 st klossar i samma omgång. De flesta andra hade gett upp omgången där. Lever för boulen och är mycket seriös. Teknikmässigt har han en mjuk och ändamålsenlig teknik. Skulle dock vilja att han inte reser upp huvudet under framsvingen.


DM singel 2014

Joachim om Anders:

Anders är en väldigt stor analytiker när det gäller boule. Vi delar inte alltid samma uppfattning för vad som är rätt eller fel, lättare eller svårare. Men känner att vi har stor respekt och förståelse för varandra. Jag känner att du är väldigt seriös både i ditt spel men även i ditt sätt att lära ut boule. Jag har ju varit en av dom som varit på Tränarutbildning där du varit Tränaren. Mycket bra kurser som fler borde gå. 

Minns förövrigt den singelmatchen du nämner. En riktigt bra match som skulle kunna sluta hur som helst. Där var det väldigt små marginaler. Men om det var matchen i Åsum så var det i finalen.



Tack för intervjun Anders!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar