torsdag 28 maj 2020

En intervju med grymma Brell!

Namn: Kjell Andersson

Klubb: Malmköpings IF 

Klot? KTK (Inox Noire)  

Sponsor? Diverse pensionsmyndigheter

Vad tycker du om det gångna året (2019)
För svensk boule är det väl ett av de bästa åren någonsin, iaf resultatmässigt i mästerskap. För egen del så var det ett normalt år, dvs många tävlingar och några få framgångar. Roligast var det att vi höll oss kvar i serien (div 1 V55) och att jag tillsammans med Gunilla och Kjell Ahlbin lyckades vinna Svealands DM trippeln (V55) för tredje året i rad.

Bästa tävling?
SM så klart, och sen väljer jag Varberg.

Roligaste tävling
Motalanatten 

Bästa pétanque spelaren (Sverige)
Svårt att säga. Tycker att både Robert Ulfsson och Ivar Liljegren platsar just nu. När det gäller genom tiderna så avstår jag, då jag inte har varit med i boule i mer än 20 år.

Bästa kvinnliga petanque spelaren
Ännu svårare när det gäller just nu, men att någon skulle ha varit bättre än Jessca har jag svårt att tro. Så just nu får det bli Jessica, Annelie Westin och Lotta Larsson.
Bästa pétanque spelaren (världen)? Här är det inte så svårt för mig, det har så länge jag varit med och kommer att vara så länge han håller på, Philippe Suchaud.

Bästa Nordiska laget
Vet inte just nu, men om du, Jessica och Rille skulle satsa fullt ut så ligger ni bra till.

Din högsta poäng i precisionsskytte
36 poäng på träning, har aldrig testat att tävla i den grenen
Vem är den skönaste medspelaren du spelat med? Har haft förmånen att spela med många sköna boulespelare i många klubbar, så väldigt svårt att välja ut någon enskild. Men de absolut "tokigaste" är Olle Larsson och Ronny Lillelund (när jag var med i 018), att spela trippel med dom var att kastas mellan skratt och förtvivlan. Lars Frykberg är en spelare som jag också under tiden i 018 haft många härliga stunder med. De som var unga i Sörbyängen, när jag var där är också sköna personer. Nu för tiden gillar jag att spela med Gunilla och Kjell Ahlbin (klubbkompisar i MAL) 

Svenska mästarna i mixedtrippel V55 2018 i Karlstad
Din bästa egenskap
Antagligen är det min inställning till spelet. Det går i mina ögon inte ut på att till varje pris vinna, utan att man ska göra sina egna klot så bra som möjligt. Och om de/den man möter har gjort sina lite bättre så är det bara att gratulera. Därför blir jag ibland lite upprörd när andra inte håller sig inom regelverket, utan försöker störa den som just ska spela ut sitt klot osv. 

Din favorit position?
Började som läggare, blev sen mer och mer skytt. Vet att den viktigaste positionen är läggare, men sticker inte under stol med att det känns skönt de få gånger jag gör en "färgbytare", så det får trots allt bli positionen som skytt.

Roligaste segern
Här finns det 4 stycken som jag har svårt att gradera, dels de två vinsterna i SM. Men även första DM segern (efter 14-15 andraplatser) är med, och sen en vinst i en B-final i Motala tillsamans med min mamma.

Vilket SM tyckte du var bäst?  
Även om jag tog mitt första SM guld i Falun och tyckte att det var ett bra SM, så väljer jag Karlstad. Kanonväder, möjlighet att bada i "älva" och förmånen att få spela final (V55 Mxt) inför fullsatta läktare och med släkten på plats gör att jag väljer Karlstad. Att sen Gunilla, Kjell och jag spelade vår bästa boule någonsin gör ju inte saken sämre.

Går utvecklingen framåt i svensk boule eller har den stannat av
Tycker att under de år som jag har varit med så går den framåt. Hoppas verkligen att våra äldre spelare tar hand om de nu lite yngre, och gör de det så är jag övertygad om att boulen har en ljus framtid i Sverige.

Någonting om dig som ingen av boulespelarna redan visste
Jag gillar att tillsammans med Jeanette lösa korsord, favoritkonstruktör är H C Nygårdh.

Blivande ambitioner inom boulen
Att försöka göra så många bra klot som möjligt, så får vi se vad det blir för resultat. Skulle vara skojigt om vi i Malmköping någon gång lyckades ta oss upp i veteranernas elitserie.

Vilken pétanque spelare har imponerat mest under 2019
Leo Brodd Björk

Ditt drömlag
Skulle inte vara helt fel att spela tillsammans med Philippe Suchaud och Lars Frykberg, kan inte Philippe så väljer jag mamma.
Vilka bildar du lag med under 2020
Gunilla och Kjell Ahlbin (om det nu blir något spel).

Radarparet
Idolen är
Naturligtvis, Philippe Suchaud

Meriter? 
2 SM Guld, 1 SM Brons, 4 DM Guld och ca 15 DM Silver

Brell om Joachim:
Har inte spelat med dig och bara 3-4 gånger mot dig. Senaste gången var nog för 10 år sen. Tyckte då och tycker fortfarande att du är en av Sveriges bästa läggare, kanske t o m den bästa. Så det är svårt för mig att veta hur du egentligen är som person, men jag uppfattar dig som en schysst kille och en riktig lagspelare. Så om tillfälle ges, så ser jag fram emot att vi ses fler gånger, på eller utanför gruset.

Joachim om Brell:
Brell är en skön gubbe! Jag minns bland annat under SM finalerna i Karlstad på CC att vi (jag, Rickard och Jessica) stannar upp lite för att inte störa dig när du ska skjuta ett avgörande skott för match vid träff. Och vi står där och väntar. Och det var verkligen värt att vänta!! En klick ren CARREAU på plats så det heter duga!! Haha. Så jävla coolt att avsluta en SM final på de viset! Det är kungligt!! Tack för intervjun Brell och även tack för dom fina orden! Lycka till framöver! 



1 kommentar:

  1. Brell är nog den,tillsammans med Jonny,skönaste spelare man kan spela med...och även ha som motståndare.Grymt trevlig.

    SvaraRadera