måndag 12 augusti 2019

En intervju med födelsedags tjejen, Tanja Westin.

Namn: Tanja Westin


Klubb: AIK boule

Klot: MS 2110 71:or 

När och varför började du spela petanque? 
Det måste vara ca 6-7 år sedan jag första gången testade. Syrrans (Annelie) son hade en fotbollsmatch i närheten av mitt jobb, så jag cyklade dit efter jobbet för att kolla på den och ta en fika med henne. Där mötte jag för första gången Krister Lindberg, vars son spelade i samma lag som syrrans son. Vi började snacka och han lurade med oss till Boulebar på Surbrunnsgatan en lördagkväll. Det var super kul, syrran fastnade väl lite innan mig dock. Jag hade yngre barn så jag kunde inte satsa på samma sätt just då men från första kastet älskade jag pétanque.

Vad saknas inom svensk elitpetanque? 
Hallar framför allt. Galet att det knappt går att träna i Stockholm vintertid. 

Första SM guldet togs i somras. Hur kändes det? 
Fantastiskt roligt, väldigt stolt över oss att nå målet. Det tog någon dag innan den sköna känslan av guld infann sig. Vi spelade väl inte vår allra bästa match i finalen, så även om det ändå ledde till vinst så var jag personligen besviken på mitt spel i första delen av finalmatchen. Sedan kändes det lite overkligt innan den sköna guldkänslan infann sig.

Svenska mästare 2019 dam trippel
Bästa boulespelaren? 
Eftersom jag inte har varit aktiv inom pétanque så länge är jag inte så bevandrad i den internationella arenan. Men Fazzino är värd att nämnas förstås. Jag gillar också det jag har sett av Dylan Rocher, han har lite karisma tycker jag vilket gör att han är extra kul att se på.

Bästa svenska boulespelaren genom tiderna? 
Har för lite koll eftersom jag är relativt ny inom boulen. Blev mycket imponerad av Jonas Jacobsen när jag såg honom spela (för första gången för min del) i Varberg i år och även på SM i år. Sån fin teknik och han verkar ha en skön attityd också. 

Bästa kvinnliga boulespelare? 
Utan tvekan din fru (eller sambo?) Jessica (i Sverige alltså) men sen tycker jag syrran kommer på andra plats. 






Bästa medspelaren du haft?  
Oj. Svår fråga. Jag och Krister Lindberg har kört många matcher ihop, vi vann Majonnaisen i Stockholm för tre år sedan. Det var en av de roligaste tävlingarna jag kört och så kul att vinna med honom då. Utöver Krister gillar jag att spela med syrran och Helene di Tella och även Calle Strandberg. De är sådana vinnarskallar och jag gillar de som personer också vilket ju är viktigt för lagkänslan. Finns fler i min klubb jag tycker om att spela med förstås. Ingen nämnd ingen glömd.

Ambition med pétanquen framöver? 
Att utvecklas och gärna vinna Svenska Cupen Dam härnäst och ta fler SM medaljer. Jag behöver bli en bättre singel spelare och såklart öva både lägg och framförallt skyttet. I klubben vill vi också nå elitnivå.

Något om dig själv som få känner till? 
Utöver pétanque älskar jag dans också vilket jag återupptäckte efter en livskris för typ 1,5 år sen. 

Varberg Strandcup 2019, Annelie, Calle & Tanja.
Ditt drömlag? 
Oj, svår fråga igen...Jonas Jacobsen skulle jag gärna spela med. Lucas Rudin också, han har sån fin utstrålning och är en mycket duktig skytt. Håkan Hallberg har jag och Krister nu mött och blivit utslagna av i de senaste två årens SM, han är grym och jag gillar det jag sett av hans attityd. Daniel Conte tycker jag också är en super bra läggare med fin utstrålning. Men hm, kanske inte svar på din fråga. Det får bli team Tanja, Jonas Jacobsen och Dylan Rocher .

Tanja om Jocke: 
Har inte haft förmånen att lära känna Jocke än, han är förstås en jätte duktig och rutinerad pétanquespleare och framstår som en eldsjäl inom svensk pétanque. Han har ofta ett leende på läpparna de gånger jag har mött eller stött på honom vilket är väldigt trevligt.

Jocke om Tanja:
Känner inte Tanja lika väl som syrran Annelie men verkar vara typ samma typ av person. Mött dig senast i Varberg i år och fick stor stryk. Där spelade bla du väldigt bra med fina lägg som sällan var speciellt långt bort från lillen. Du, precis som din syrra, har utvecklats enormt sista tiden och blivit väldigt duktiga. Detta märks väldigt väl i resultatlistorna och på Rankingen. Det är väldigt kul! Lycka till med ditt spel och din petanquekarriär. Kör hårt!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar