onsdag 19 januari 2011

V55, vara, eller icke vara?

Anders Tapper har alltid ett starkt lag med sig. 


Det är mycket diskutioner just nu kring V55 vara eller icke vara.

De som är berörda, alltså spannet mellan 55-64 år vill så klart ha kvar sin åldersindelade klass. Medan en del inte vill ha kvar den klassen. Men ha kvar V65 klassen.
                                     
Om vi bortser från personer. Vilket är bäst för svensk boule?

Oavsett vilka klassindelningar man har så kommer det alltid finnas en topp i dessa som utmärker sig mer än andra.
Man kan ju inte starta nya klasser för att andra är bättre än en själv. Hur skulle det se ut?
Nä, det är fel anledningar.

Va säger ni? Hur skall man lösa denna bestående frågan? Ante, va säger du? Seriöst nu!!! ;-) 


Lagen här till vänster, 2 Stockholms lag som ingick i landslaget under ett par år. Anders Tapper har alltid ett starkt lag på plats. Kärnan med Simon Cohen i spetsen är starka. Sandsbro har ett bra lag.. Det finns många bra lag i V55 klassen!

34 kommentarer:

  1. Toppen (och därmed jämnheten) är vida större i vett55 än i öppen...men denna topp har väääldigt små möjligheter att vinna en tävling som SM eller SWIO.Finns undantag,typ Simon C som verkligen skulle kunna hänga med er öppna.Men han är rätt ensam om det...tyvär.Med tanke på detta...ge mig ett ända bra skäl till att jag,som medelmåttlig 55:a,ska betala en anmavgift till en tävling...i full vetskap om att mina chanser att vinna tilbax dom är...om inte mikroskopiska,så i alla fall väääldigt små.Pengarna kvittar för mig egentligen...men NÅGON rimlig chans borde jag väll kunna känna.Hur många 55:or i detta land tror du känner så när dom kliver ut på gruset för att möta t.ex dig,Rille & Jess???.Finns minst 10 st väl ihopsatta öppna tripplar i detta land som säkert skulle kunna ge 7 poäng i HC mot oss vetts...och ÄNDÅ vara säkra på att vinna.DET kallar inte JAG lika villkor.Vettklass finns i alla idrotter just för att DOM ska kunna möta varandra under lika villkor.Björn Borg t.ex.Han lirar ofta på vett-touren...lixom John Mcenroe.Och likförbannat är dom nog helt medvetna om att mot Federer & co har dom inte en chans.
    Som jag skrev på min blogg nyss...jag själv är ju ordf i Värmdö BS,där medelålldern torde vara omkring 65 (jag är yngst :-)).Dom har inte ett skvatt intresse av att spela tävlingar av SBF anordnade.Dom kör på med sina egna arr där vardagsspel anordnat för enbart 65 är det ända viktiga.DEN klassen kan däremot tas bort från SBF:s bord...vad nu gemene man skulle tjäna på det :-).

    Blev jag långrandig?Ingenting emot vad jag blir om nån säger emot mig :-):-):-).

    SvaraRadera
  2. Att ha en åldersindelning pga av att det finns bättre spelare här än där tycker jag personligen är ett dåligt argument.
    Det är inte många i Veteran klasserna som slår Simon Cohen, Jonny Patron och Anders Tapper heller. Dom kanske skall ha en egen klass då också? Så fler känner att de kan vinna menar jag?

    Nä, själv tycker jag nog de räckt med en veteran klass. Kanske V60.. Jag vet inte riktigt.. Därför jag frågar.. Så man får lite att jobba med. Det är ju inte optimalt som det är nu iaf. De kan vi ju konstatera. Annars hade frågan aldrig tagits upp.

    Kanske ha tävlingsklass och amatörklass istället för öppen och veteran.. Hm.. Va vet jag..

    SvaraRadera
  3. Allternativet skulle kunna vara ett eget vett-förbund.Helt ok för mig...så slipp jag alla gnällznorisar :-).MEN...då tror jag det skulle bli ÄN värre för öppen att få oss "slaktoffer" till sina tävlingar.Men...ok med mig.
    Ett vet jag...en klass...och Ante lägger ner.Kan va ok det oxå...så får ni se hur det går.Promice...SM skulle dala te hälften deltagande...minst.Själv skulle jag lyckligt stå under min ek och nöja mig med min terapi-lonly-träning...och vara lika glad å nöjd med det :-).
    Din lösning där med A & B klass (kommer rankpoängen till sin rätt oxå)har jag själv dragit fram förut.Nu senast på min blogg.Helt ok det oxå...näxtan bättre då det ju kan locka nybörjare på ett bättre sätt.
    Men alla över en kamm...no way 4 me:-)

    SvaraRadera
  4. De flesta är ju "slaktoffer" i V55 klassen också Ante.
    Är det inte lika synd om dom då? Eller vi kanske ska ha två V55 klasser, elit och amatör.
    Tar man bort V65 klassen är ju 3000 medlemmar slaktoffer för Cohen, Patron, Tapper och co.
    Men detta är kanske okej eftersom dessa har en ålder över 55år?
    Jag bara undrar Ante!! ;-)

    SvaraRadera
  5. Svårt att förklara när man inte VILL fatta,Jocke ;-).

    SvaraRadera
  6. Haha.. Jag VILL FATTA Ante. För jag vill vara med och bidra till det bästa för ALLA. Inte bara en klick personer. Utan det som kommer vara bäst för alla!!

    SvaraRadera
  7. Ja...och det bästa för dig boulemässigt ÄR att du slipper oss vetts i tävling.Blir lixom lite roligare fighter då :-)

    SvaraRadera
  8. Kom på en grej...ta alla Elitlag vett....gör en serie mot öppna Elitserien där alla möter alla...vetts mot öppen alltså.Säg mig...hur stor blir seger %:en för vettlagen??? :-)Vad tror du/ni.Jag går på 10...hööögst...med höög slakt %:ts chans i dom flesta sådana fighter.Ehh...OM man nu mot förmodan fick vettsen att ställa upp på detta.Givetvis ska segrarna få säg 20000 kr...så det inte blir nå larv av,ett :-):-).

    SvaraRadera
  9. Med den klassindelning vi har i dag blir det automatiskt toppar som är förhållandevis bestående. Och det är väl i och för sig inget konstigt med det.

    Men för boulens skull vore det nog bra att tänka i lite nya banor. Varför inte ha en klassindelning som utgår från spelarnas kompetens, det vill säga vad de tidigare har presterat.

    Visst får vi toppar med en sådan klassindelning också, men inte lika många som är bestående.

    SvaraRadera
  10. Friidrotten börjar sin veteranindelning från 35 år, sedan kör man 5-årsintervaller. Finns det för få deltagare i någon klass slår man ihop klasser. Eller tävlar mot varandra. Tillsammans. Där finns inte rädslan att möta någon yngre eller någon bättre.
    Varför vi ska dela upp oss så förbaskat inom boulen förstår jag inte. Man spelar boule för att vinna och förlora och är inte det viktigt så är man med i alla fall. Skönheten i spelet är lika stor oavsett om jag torskar mot Holger 62 neller mot Alexander 18. Oavsett om man är 35 eller 57.
    Skulle man införa ett A- och B-system där det krävdes ett visst antal rankingpoäng för att vara med i de stora tävlingarna skulle jag aldrig få vara med i några stora tävlingar. Jag som älskar de stora tävlingarna, fast jag är chanslös de flesta gångerna. Inte för att jag inte tror att jag ska vinna (för det tror jag varje gång), utan för att min skicklighet och mina lag inte är tillräckliga. Ska man stänga ute folk som vill men inte kan? Ja, tydligen. Jag tycker det är kasst. Det är kanske så veteranboulen vill ha det? Att stänga ute? Ja, kanske.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker att åldersindelningen i boule är ganska godtycklig. Till skillnad från många andra sporter tycker jag inte att det är motiverat att ha veteranklass från låg ålder (V55) utan från en ålder då fysiken verkligen börjar påverka ens förmåga att spela.
    Att dagens V55:or har svårt att slå de bästa i öppen har nog snarare att göra med att ingen av dem har spelat som junior (eller?), och att de bästa i öppen är bättre helt enkelt därför att de börjat redan i tidiga år.

    SvaraRadera
  12. Ja...man måste stänga ute för att ha en chans.Som sagt...varför ska jag eller Holger ställa oss å TÄVLA (träna & leka är helt ok) mot Rille & Pimmen,JJ & Pablo,Henke & nån,2 x Nalle o s v???.Förklara för mig det är du snäll.Varför ska vi 2 mediokra lite äldre herrar ställa oss på SM och förnedra oss...om nu inte motståndarna VÄLJER att släppa ett par poäng.Den dagen du eller ngn kan förklara VARFÖR vi skulle dribbla till det på det viset för oss...den dagen har du lösningen.Och jag garanterar dig...Holger & jag älskar sporten boule prexis lika mycket som du...om inte mer.Men...att förnedra sig inom den???No way in hell att vi tycker DET är kul.Kan vara kul att FÖRSÖKA på träning eller nån liten sketen lokal historia.MEN SM????Och som sagt...du vet mycket väl att jag oxå ääälskar att hysta kula.
    Själv tycker jag att förespråkarna för sammanslagning ballat ur totalt och söker lösning på problemet på fel ställe.Ni vill ha större tävlingar...och det får vi ju om ni får igenom er vilja.Men får ni roligare fighter???.Nix va?Så...vad är ni ute efter eg,om det nu inte är att pungslå oss oldies på våra anm-pengar???.Större tävlingar KAN helt enkelt inte vara svaret...för jag hoppas och tror att fler än jag lägger ner å nöjer oss med lonly & park-hyst,om det går som ni vill.Jag lär bli nöjd hursom...men tror INTE sporten blir större för det.Snarare tvärtom.Thats it.

    SvaraRadera
  13. Det har tappats mycket spelare i öppen klass på grund av att det känns som eliten pungslår de lite sämre spelarna, som inte har en chans att knapt gå till ett A-slutspel. När jag började år 2000 fick ofta alla lag spela slutspel till F och kunde vinna tillbaka en hundring eller något sponsor pris. senare år har det blivit hårdare, nu för tiden är det mest bara A som får priser.

    Alla kan ju inte vinna, men de skulle ha varit något handicapsystem i tex regionala tävlingar där lag med inga rankingpoäng skulle starta med ett poängövertag, det skulle också gynna elitspelarna som måste var på tå direkt. Stockholm är ju ett tufft distrikt med många elitspelare och folk spelar hellre hemmacup eller har lagt kloten på hyllan, därför har det minskat. Inte ens många i eliten spelar regionala/lokala för dåligt startfält, många satsar bara på de stora tävlingarna.

    Stockholm i MAJ har ju tappat 2 1/2 tävling trollbäcken kör 1 dag. Sen har vi ju prinsens kanna och maria bouledagar som är borta på sommaren. Det är ju inte konstigt om en arrangör får ihop 25 lag i öppen tävling när det anordnas tävling så sällan.
    Conny

    SvaraRadera
  14. V 60 tycker jag just nu, få se om man ändrar sig när man är 55år. Conny

    SvaraRadera
  15. Exakt det jag menar (första stycket) Conny.Och om då vett skulle börja "härja" i öppen skulle virrvarret med ogämna fighter skjuta ÄNU högre upp i antal.OM dom nu skulle ställa upp på,t.Gör dom inte det...så har jag till allas förträt fått rätt...och boulen dalar till en sport på sten,sax & påse-storlek.
    På nått sätt hops jag att BB:s (Frank?Pablo?)motion om avskaffande av vettklass går igenom.Bara för att se hur det går.Själv ligger jag inte vaken för det...utan planerar i så fall mer inför kobbeboulen UTAN lisenc och klubbmedlem-skap.Det roar nog en hel del av er...men det bju jag på:-).

    SvaraRadera
  16. Jag har många år kvar till jag ens börjar närma mig en veteran klass. Jag kan förstå att dom som har det bra i v55 eller är nära v55 kan ogilla att klassen skulle tas bort. Men om den här sporten inte ska dö helt i sverige som det nästan käns som vi är på väg mot. Något måste ju göras för att detta inte ska bli fallet. Jag kan ju bara säga vad jag tror skulle bli en bra lösning. Då måste jag ju säga att v60 och öppen är den bästa lösningen. Anledningarna är många. Man kanske tappar bort några spelare ett tag men älskar man verkligen sporten kommer man till baka. Fins ju massor med öppna spelare som trillat bort för att de bästa öppna är "för bra" men dessa hade kanske kommit till baka om det kommer lite "vet" på tävlingarna med. Man kunde haft fler stora tävlingar med A, B, C osv turneringar så man kan kriga om ett pris ändå. Går man inte till A vill man ju verkligen vinna B och går man inte till B vill man ju definitivt vinna C osv. Så kunde folkfester som tex varberg kanske kunna finnas en gång i månaden. Skulle så bli fallet kan ju ingen bli misnöjd.Sen fins det ju massor med riktigt bra 55or som vi öppna tyvärr aldrig har en chans att möta. Det som är den riktiga höjdaren med boule att man kan möta alla åldrar på en och samma bana försvinner ju som det är nu. Jag skulle med stor glädje spela med 55or men dom har ju aldrig tid för de har sina egna tävlingar. Jag skulle nog kunna skriva en bok om detta men sätter pungt här.
    Andreas Halvorsen

    SvaraRadera
  17. För att öka bredden i boulen, att få veteranerna till att delta i de öppna tävlingarna, tror jag att man måste släppa lite på prestigen.
    Boule är just en sådan sportform, där alla kan spela med varandra, oavsedd ålder. Alla kan inte vara bäst.
    Först och främmats måste man släppa på penga kåtheten, prispengar i form av kontanta medel ställer till problem. Återgå till pokaler, diplom eller sponsorprisar till vinnarna.
    Det skulle kunna öka intresset och samtidigt kunna sänka anmälningsavgifterna, och ge klubbarna en möjlighet att få lite pengar i kassan, för att kunna anordna flera och bättra tävlingar.
    Att ha flera finalomgångar, som någon nämnde, skulle även kunna höja deltagandet.
    Regeln med konkurrerande tävlingar inom 40 mil från en regional tävling, måste ändras eller bort, den regeln begränsa den allmänna tävlingsverksamheten för mycket.
    Att möta en bättre spelare, är väl alltid en sporre till att själv bli bättre.
    Boulelover

    SvaraRadera
  18. En livlig debatt har återigen kommit igång om V-55. När jag började spela fanns bara en klass. När jag spelat ett år infördes -55 klassen. Så det blev mest att spela den. Kanske var det dumt. Jag kanske skulle ha utvecklats mer i öppen klass. Nu är jag 69 år och spelar ff. i alla klasser. Alltså även i öppen. På mindre tävlingar som har lokal status brukar det gå ganska bra. Semifinal och kvart är inte ovanligt. Så tycker jag det är bra och rolig boule som spelas där. V-55 håller även den klassen bra nivå för det mesta. Men man spelar inte alltid "spelet" som ju ändå är tjusningen med boule. Så brukar jag även spela V-65 då och då. Men där träffar man på ett helt annat spel för det mesta. Det rullas och läggs väldigt mycket. Inte så utvecklande enligt mig. Alla lag gör naturligtvis inte så.
    Nu är ju klassen -55 så etablerad att det troligtvis blir svårt att rubba den. Men om den skulle avvecklas, skulle då jag spela öppen? Ja definitivt. Sten Ek

    SvaraRadera
  19. Sten...DU har kunnandet.Min sifra på hur många vetts som INTE har det får bli...ung 95 %.Just därför bör dom få ha sin klass kvar.Och som du säger...det är ju valfritt.Tror INTE att duktiga 55:or nöjer sig med 55-klassen.Då lirar dom givetvis öppen.Kan själv känna för öppen i bland...men det hindrar inte mig att tycka att 55 ska finnas kvar för dom som faktist inget har att hämta i öppen.F Ö kul med fler som kommer med åsikter om detta.Behövs.

    SvaraRadera
  20. Håller med Ante här! Fler åsikter behövs.
    Ut med språket bara.
    Boulelover kan ha en point i det han skriver. Men dom som vill nå högre höjder i denna sport lägger ut väldigt mycket pengar och tid för att utvecklas. Just därför tycker jag inte det är fel med cash i priser. De når ändå inte upp i vad man lägger ut under ett år. Så det är bara lite plåster på såren. Att vinna 12 strykjärn om året kan inte vara kul!

    SvaraRadera
  21. Att vinna 12 strykjärn är inget kul, det håller jag med om. Men i övrigt håller jag inte med dig, Pimmen, vist lägger ni elitspelare ut mycket pengar på resor och dylikt, men ni är ju nästan alltid med när det utdelas toppriser.
    Kalle Johansson eller vilken annan medelmåttig spelare som helst, resar kanske inte så långa vägar som ni, men hur många anmälnings avgifter tror du han betalar innan han någon enstaka gång kanske lyckas att få ett tredje pris i en C-Final.
    Så att få betalt för sina insatser, skall vi nog inte tala om, boulen är ett fritidsnöje, där det står fritt för envar delta, var och när som helst.
    Ett plus skulle kanske vara, att den yttersta eliten var mindre res benägen, det skulle kunna få fram nya spelare på topplaceringarna, runt om i landet.
    Ove-Kalle vill ha kompetens klassindelning, hur skall man lösa detta, med rankningssystem? Då kan man ju likagärna använda sig av handikappsystemet, som sägs inte fungerar.
    Det är en svårt nöt att knäcka, med att jämka ihop den öppna- och veteranklassen, så att alla blir nöjda.
    Den ända möjligheten som jag ser det, är att alla tävlingar lottas ihop, där en medioker spelare har möjligheten att lottas ihop med bra spelare, och därmed dras upp i listorna, eller vise versa. Men vem vill ha ett sådant system i en tävlingsverksamhet.
    Boulen bör kunna spelas av alla, oavsedd kön, ålder och kompetens, precis som Herman nämnar, och det kan den om bara prestigetänkandet och viljan finns.
    Boulelover

    SvaraRadera
  22. Boulelover, du skriver "boulen är ett fritidsnöje, där det står fritt för envar delta, var och när som helst"

    Ja lägger ner massor av tid på träning för att kunna vinna tävlingar. Om alla la ner lika mycket tid som jag hade de garanterat blivit bättre. Fritt val att prioritera träning för att bli bättre eller spela boule för att man tycker det är roligt.

    Det är nog bara inom boulen jag varit med om att man blir "straffad" för att vara duktig!

    SvaraRadera
  23. Jag är själv veteran men spelar mer än gärna öppen klass, jag anser att jag lär mig mer när jag spelar öppen...helt annan taktik och ett annat spelsätt än veteran. Jag har vunnit flera gånger mot duktiga öppna spelare och försöker få dom veteraner jag känner i Landskrona att spela Öppna tävlingar och det har dom faktiskt oxå börjat göra.När jag möter öppna spelare har jag inställningen att jag har allt att vinna och skulle jag förlora så vaddå...

    SvaraRadera
  24. Allt härovan berättigar ju att vett55 finns som klass.Nu har ni allt trasslat till,et :-):-).

    SvaraRadera
  25. Det händer i lågperioder av mitt boulespelande att jag hemfaller åt schack. Det faller sig fullt naturligt för mig att tänka i ranking summor. Slopa alla klasser i boule och inför ett utökat rankingbegrepp...sen är det enkellt att ordna en tävling tex + eller minus en viss summa. ge alla som vinner en match plusranking och de som förlorar minus...ju bättre lag/spelare man spöar desto bättre rankingpåslag.

    Andreas

    SvaraRadera
  26. Den e bra,Andreas.Där kan man ju oxå betala anmavg efter rankpoäng...så slipper dom som SKA torska riskera lika mycket som dom bättre,som ju ändå vinner till slut.Kan va nått...även med bibehållen 55-klass.För hur det än är/blir...dom allra flesta 55+:are VILL spela mot varandra och inget annat.För dom (inte mig,obs) är det i första hand fritid och i 7:e att vinna,men ändå HA chansen att vinna:-)

    SvaraRadera
  27. Man har alltid chansen att vinna Ante.
    Och om dom bättre på förhand förlorar mot ett på förhand sämre lag. Får man då tillbaka lite av startavg och de vinnande laget betala lite till?

    Nä Ante. Det handlar mer om att ni gamlingar blir så jävla själviska! Ni ska bara ha och ha.. Ge ska ni fan inte behöva göra. Och allt ska vara gratis!

    Alla 40-talister är likadana! Ni har belånat hela Sverige så ni kan leva gott (Olof Palme). Betalarna av er välfärd, 70-90-talisterna.. och ni har blivit sådana av naturen.. Allt ska vara grattis. Eller, någon annan ska iaf betala notan för er!

    Om man nu ser det som en fritid, va fan gör man då i ett tävlingsförbund?

    SvaraRadera
  28. Ta bort oss fr förbundet da.Vad är problemet?Desutom...att kalla mig & andra vetts för snåla är väll att ta i.Handlar inte om det...utan mer om att vissa av oss (i detta fall Vettsen) inte SKA behöva möta hårt sattsande spelare och känna sig som loosers redan fr början.Kul att möta dom...schore,helt rätt.Men knappast på ett SM eller i Varberg eller på SWIO...wat ewer.Har alltså inte ett zkit med snålhet att göra.Själv är jag nog benägen att slänga ut mer pengar än dom flesta av både er och andras grupp.Vid flera tillf när jag vunnit pengar har jag skänkt dom till arraren...antingen genom att betala mer än som behövts i fikeriet eller rakt av bara.För mig vore en buckla/plakett 100 ggr mer värd.Så...fatta nu att detta inte handlar om pengar på annat sätt än att jag fetevägrar att skänka dom till ngra slutvinnare jag kan peka ut INNAN tävling börjar.
    Jag?Snål??.Pfft...trodde du kände mig bättre än så.
    Själv har jag svängt åt att vilja ha ett eget vett-förbund.Det vinner vi inget bra på i å f sig...förutom att vettsen slipper denna obegripliga disk med självklart svar.
    Slutligen...jag är född år 1953...INTE -43 :-).

    SvaraRadera
  29. Du är väl inte den enda veteranen Ante! Klart att de finns dom som inte är snåla! Men jag är säker på att 80% av veteranerna skiter i allt och alla så länge dom får vad dom vill!
    Simon vinner ju allt i Veteran nu. Så de e bara att lägga ner och spela där med! För att gissa slutsegraren är nog lättare i veteran än i öppen!

    SvaraRadera
  30. Nix.Jämnare i veteran.Ta 2 tävlingar.55 å Öppen.30 tripplag (alla BRA lag) i varje.Låt 10 st kunniga tippa final-lagen.Final-lagen i öppen har garranterat fått fler tipps än i vett.Visar på större jämnhet i vett.

    Slå sen ihop tävlingarna (hänger du med?)...och låt samma 10 pers tippa final-lagen.Tror du att nått vett-lag är med i final-lagen där???Eller äns bland semilagen??.Det i sin tur...tyder på överlägsenhet.

    Nix...då har vi oldies det roligare på hemmet än på gruset.Promice.:-).

    SvaraRadera
  31. Ja, och allt bygger på att vinna tydligen.

    Att träna, eller att ge sig fördelarna med att bli duktig spelar ingen roll! Bara man vinner! Det är allt!

    SvaraRadera
  32. Ante, att tippa fel beror på okunskap. Jag tror ex. Jonny skulle ha fler rätt om han tippa veteran än mig, så det argumentet håller inte.

    Jag tycker också man ska dela in sig efter kunska, men inte med hjälp av någon rankinglista eller dylikt, utan efter ett grundspel den dagen. Alltså, man delar så klart upp sig efter dagsform, formtopp, träning m.m.
    Man gör alla slutspel mer atraktiva, med bra priser inte bara i A.

    På detta sätt kan alla delta, utan att bli ett slaktoffer.

    Dessutom kan man träna sig till att bli bättre och kanske någon gång hamna i A:)

    SvaraRadera
  33. Inte fråga om VEM som tippar.Utan hur svårt man i förväg har att tippa VINNARNA i respektive klass.Som sagt...svårare i vett...vilket gör det till en jämnare klass.Vetts in i öppen...och du hittar FORTFARANDE vinnarna bland öppna lagen.Sånt skrämmer måånga...

    SvaraRadera
  34. Lite tankar......
    För att "stärka"/öka antalet spelare i Öppen klass vill "många" antingen
    1) helt ta bort veteranklasserna
    2) ta bort V55+ klassen
    3) ta bort V55+ och V65+ och ersätta dessa båda klasser med en V60+ klass.

    Vad kan då detta innebära....
    Om man utgår från tidigare statistik så står veteranklasserna för ca 80% av samtliga licensierade boulespelare i Sverige, vilket motsvarar (tror jag) ca 4.000 spelare varav, enligt uppgift, ca 3.000 är V65+ spelare.

    Om man då gör antagandet att "förslag 3)" ovan genomförs så skulle ca 1.000 spelare mellan 55-65 göras tillgängliga, vara ca hälften skulle "landa2 i öppen klass och hälften går till den nya V60+ klassen (de som är från 65 och uppåt berörs ju inte).
    Detta skulle alltså ge den öppna klassen 500 st nya boulespelare - minus de som förmodligen lägger av pga att de inte köper det här och går över till fritt boulespelande, PRO, går över till golf, bowling eller slutar spela och gör inget alls.

    De nordiska länderna har redan bestämts sig för klassen V55, Frankrike också (eller är på "g") samt en del andra länder som likaledes har börjat/är på "g". Det kommer högst sannolikt att startas ett veteran-EM inom en inte allför lång framtid, Sverige skulle då, idrottsligt, ligga 5 år efter övriga länder istället för att som nu sannolikt ligga långt fram mht att vi redan haft V55+ i ett antal år.

    Min mening är
    - Rör inte V55+ klassen, stärk den istället och gå i bräschen när Veteran-EM kommer
    - Börja jobba med nya/nyare metoder för att få in fler ungdomar. Jag vet att många försöker och/eller har försökt och gör/har gjort ett fantastsikt jobb, men det behövs kanske nya/nyare metoder.

    Det kan hända att någon eller några uppgifter av ovan nämnda uppgifter är delvis felaktiga och då får du som läsare ta hänsyn till det, men jag tror inte att det i praktiken påverkar mitt resonemang särskilt mycket.

    Mvh/Anders Tapper

    P.S. Det finns veterankommité som jag utgår från ska jobba för alla veteraner inom SBF (och förmodligen också ta hänsyn till andra "äldre-grupper" utanför SBF)

    Jag har vid ett (1) tillfälle varit i kontakt/hört något från veterankommitén. Jag lämnade svar på en enkät och fick som svar att jag var den "enda" (vid det tillfället) som skrev någo som "var värt namnet" (skall inte tolkas som om det ansågs bra/dåligt).

    Det kunde ju vara bra för oss veteraner om man mer öppet jobbade för oss och ocså informerade oss, inte minst med vad som hände med enkät-svaren. D.S.

    SvaraRadera