onsdag 22 december 2010

Ang årsmagasinet

Efter att ha läst Svensk Boules årsmagasin känns det som om jag vill fylla i ett par saker. Främst då gällande artikeln angående avhoppen. Jag upplever att det framställs som att jag bara "gnäller" på Anders Larssons idéer om fysträning etc. Visst tycker jag att de övningar som lades fram till en början inte verkade optimala, men att kondition och en viss styrka i kroppen är att föredra. Nu vet jag ju inte hur det ser ut idag eftersom jag inte är med i landslaget. Det jag menar är att det var i samtid med eller efter förändringarna och kraven som avhoppen började komma. Om just det och bara det var anledningen kan ju inte jag svara på. Så var det i alla fall inte för mig.

Och strulet jag syftar på började redan för några år sedan, men har liksom byggts på hög och till slut fallit omkull. Det blev för mycket. Däribland även det som hände på finalen i U-23 EM i Düsseldorf. Hemresan var bokad innan banketten och vi stod till och med innan finalen var färdigspelad redo att springa ut till taxin. Finalen blev precis färdig och den ena ledaren sa att vi skulle ta på landslagsjackorna för prisutdelning och den andre sa minuten efter; vad gör ni? Vi ska åka nu. Några missade sin första och kanske enda prisutdelning på ett mästerskap på grund av det. Dessutom får man kritik efteråt när man ändå hamnat på prispallen när andra "spelar bra", men får inte resultaten. Även på internationell nivå med Dam-VMet i Thailand där fel lag gick till slutspel. Frankrike verkade också få vissa fördelar, vilket inte heller är första gången.

Mästerskapen och landslagstävlingarna, eller rättare sagt borttagandet av dem är också en anledning för mig. Landskamperna, Nordsjöturneringen togs bort och NM vartannat år. Det är speciellt synd att Nordsjöturneringen försvann för det gav en sammanhållningskänsla och var väldigt roligt! Tråkigt tycker jag att det försvann, men samtidigt kanske det behövs något nytt istället för att möta samma gamla vanliga.

Ni märker ju själva att mycket har liknat en cirkus på senare år. Vad det än må gälla.

Sedan finns det även mer personliga anledningar som inte behöver vädras.

9 kommentarer:

  1. Hej Jessica!
    Det var tråkigt att du upplever det som om du bara gnäller på Anders Larssons idéer i magasinstexten. Det var inte min mening att framställa det så och jag hoppas att resten av läsekretsen inte får den känslan.
    Men bra då att du utnyttjat den här möjligheten att lägga ut texten.
    Gott slut och gott nytt på dig!

    SvaraRadera
  2. Hela tidningen är ju dålig Lasse. Det mesta är negativt eller handlar om Sibirien. De måste väl hänt något intressantare under 2010?
    Det enda som nämns om bloggägarna och Rickard är hur dåliga dom var i Tourfinalen. Att dom totalt dominerat tävlingarna i år finns där inte en textrad om!
    Nej, detta magasinet är redan kastat.

    /Magnus

    SvaraRadera
  3. Magnus finns det många som heter. Och magasinet finns det många åsikter om. Alla är naturligtvis välkomna att framföra sina.
    Det bästa är - om man vill att synpunkterna ska få någon effekt - att man samlar dem i ett e-brev som man skickar till redaktionen.
    Vad gäller just bloggägarna och Rickard har du fel - de nämns i samband med SM, de nämns i artikeln om avhoppen, Jessica nämns i mitt förord, Rickard nämns i artikeln om VM och de nämns alla tre i artikeln om bouletouren, där det inte bara står hur dåliga de då var utan om att de vunnit fyra av fem nationella tävlingar - alla de ställde upp i.
    Man kunde naturligtvis ha skrivit mer om dem och mindre om annat. Anledningen till att den disciplinanmälan som inkommit mot en av lagmedlemmarna, eftersom han sparkat en tolvåring, inte fick större utrymme - som någon annan läsare tyckte att den borde fått - var att ärendet inte var färdigbehandlat när magasinet skickades till tryckeriet.
    Välkommen åter via e-post.

    SvaraRadera
  4. Jag kan nog instämma med båda här.
    Att tro att de som fått fel uppfattning om Jessica ang landslaget här kan få rätt uppfattning är lite väl naivt tycker jag. Tidningen skickas ut till 7000 personer och vi har ca 500 unika läsare i veckan. Och det är samma läsare som återkommer. Och 6000 av dessa vet inte ens att bloggen finns!

    Ser man magasinet ur en sportslig synvikel tycker jag den är bedrövlig! Det handlar mest om mycket annan skit som händer kring och runt om sporten. Själva sporten finns ändast beskriven med Sibirien.

    Alla som får någon form av kritik i tidningen skickar den bara vidare och skyller på andra. Istället för att kanske ta tag i saken och göra något bättre av den. Än att bara vara så ljusblå och tro att allt man själv gör är så perfekt..

    Magasinet var för min del helt ointressant!

    SvaraRadera
  5. Hej på dig Lasse ;) Jag tänkte bara att om jag upplever det så är det kanske fler med mig som gör det och då ville jag bara fylla i lite. Även om bloggen inte når ut till lika många som magasinet. Att förmedla ord till text är inte alltid lätt och läsaren kan ju själv tolka olika när man inte ser kroppspråk och hör tonfall.

    Sen kan man tycka det är skillnad mellan att nämna något och skriva om något.

    Gott slut och nytt år på dig/er också!! :)

    SvaraRadera
  6. Joachim.
    Dina åsikter om magasinet känns för mig helt obegripliga. Sporten är knappast endast skildrad genom Sibirien. Där finns rapporter från VM (som naturligtvis hade skildrats även om merparten av spelarna inte hade kommit från Sibirien just i år), från Dam-EM och Junior-EM. Där finns rapport från SM och bouletouren. Där finns rapporter om Kärnans framgångar.
    Du får gärna - i ett e-brev, jag lämnar med det här inlägget diskussionen på er blogg - förklara vad det är som mer borde funnits med. Är det bara bilder på dig själv från de tävlingar du varit med och vunnit du saknar, eller skulle samtliga av landets större tävlingar skildrats än en gång - det rapporteras ju trots allt rätt kontinuerligt på hemsidan från dessa - eller hur bör sporten finnas beskriven?
    Du kan ju också passa på att berätta varför du som medlem av FS inte framfört de synpunkterna i förväg, i form av svar på mina upprepade frågor till förbundsstyrelsen angående huruvida den ville se något särskilt skildrat i magasinet i år.
    Hej så länge.

    SvaraRadera
  7. Mailet är skickat.
    Synd att sakfrågan kommer bort och att svaret endast riktas mot mig och blir liksom personligt! Ingen reflektion på Jessicas svar till dig...

    Jag behöver inte vara med på en enda bild. Det är inte det detta handlar om. Men det finns mer än Sibirien som kastat kloten rätt.

    Ja ja.. Du har fått mail iaf..

    SvaraRadera
  8. Bra skrivet Jess =)

    //Tilda

    SvaraRadera