tisdag 8 mars 2011

Bouletoftahallen


Senaste tiden jag har besökt Malmös inomhushall för boulespel, Bouletoftahallen, som drivs av Malmö Bouleallians har jag mer och mer fått känslan av att man inte är välkommen. Kommer man på dagtid så spelar alla PRO organisationer. Och EN bana brukar stå för ens förfogande, om man har tur. Min tanke är, om det kommer någon ny som vill börja spela någon gång, vart vill dom att denna personen skall spela? 
Det står på dörren (och nedan) Öppettider 09:30-15:30. Men det finns sällan någon bana över! För PRO organisationerna har ju hyrt banorna. Så visst är hallen öppen, men inte för allmänheten! 

Måndagar  09:30 - 15:30  och 18:00 - 21:00
Tisdagar  09:30 - 15:30  och  18:00 - 21:00
Onsdagar  09:30 - 15:30  och  18:00 - 21:00
Torsdagar  09:30 - 15:30

Att träna på kvällstid är ännu svårare! Alliansklubbarna har för flera år sedan bestämt att de skall ha träningskvällar. Och det är helt okej tycker jag.


Måndagar har Tygelsjö och Vellinge träningstid. Ingen bana över för allmänheten!
Tisdagar tränar Qua och Nobel. Ingen bana över för allmänheten.
Onsdagarna har vi, Coccinelle haft hela hallen för oss själva tills i år. Visst, Ett gäng "Ronneby spelare" har alltid varit där samtidigt som oss. Men förr hade vi kanske 8 banor till förfogande. Nu har vi om vi har en jävla tur 2 stycken. Helt plötsligt heter det att hallen har öppet för allmänheten och QUA har halva hallen även på onsdagarna. Vi får mindre och mindre plats och tillgång till hallen. Ändå vill dom ha fler medlemmar spelandes i deras lokaler. Vi är den enda klubben av dessa som har juniorer. Dom har ingen tillgång till denna lokal någon gång. 
Malmö Bouleallians vill rekrytera nya medlemmar. Min fråga är var dom ska spela? Ungdomar vill dom ha. Men jag kan meddela att dom kräver plats! Och den platsen vill inte Alliansens styrelse ge dom. Jag har pratat med många nere i hallen och alla säger sig vilja ha juniorer och vilja boulens bästa samtidigt. Vilket skitsnack! Det är endast av egen intresse ni verkar! Annars hade ni gett bla oss mer tid och tillgång till hallen som faktiskt har spelandes juniorer och ständigt får nya medlemmar. Nä, snacka kan ni, inte ett enda ord har det blivit handling ut av! 
Förr hade hallen öppet oftare. Då kostade årskort till hallen 1000:- och man hade tillgång till hallen varje dag i stort sätt, förutom fredagskvälllar. Nu kostar samma kort 1100:- och hallen har öppen mer sällan, och dessutom finns det inga banor för en att spela på.

Min fråga är, när är hallen öppen för Allmänheten? 

Snälla Scandinavian boule, öppna en Boulebar i Malmö! 

4 kommentarer:

  1. Undrar om komunen eran skulle godkänna det där.
    Tycker detta låter lite konstigt för övrigt.Vi i Stockholm har ändast 2 hallar (Huddinge & Nacka) där pansisar kan hyra in sig dagtid.Och visst...många ÄR det som där hyr...men jag har då inga problem med att få mig en bana dagtid.Gamlingarna tycker det är kul när jag dyker upp.

    Kvällstid da?Inga som hellst problem där heller.Inte många klubbar som hyr kvällstid...och när dom gör det så hyr dom bara 1-2 banor av 6.BOO (min klubb som sköter och "äger" hallen) kör sina/våra klubbträningar Tis & Torsdags-kvällar...men ofta är där gäster,som i å f sig då givetvis får betala ,om dom nu inte,som jag,har hallkort...som hos oss kostar 800 kr.Engångsavg = 40 kr,som då täcker hela kvällen på ca 4 timmar.

    Fråga...hur många banor HAR Bouletoftahallen?Om mer än,som vi,6...så fattar jag inte problemet för dom egentligen.Dom (5 klubbar azzå) kan väll inte fylla hallen varge kväll.

    Tycker själv att man (spec med allians av 5 klubbar) borde kunna uppbringa nån kväll i veckan till kidz som är med i vilken klubb wat so ewer.Helt övertygad om att BOO skulle göra det...om det fanns ngra kidz som ville.

    Ahh...lite gammtänk bara.
    Hare.

    SvaraRadera
  2. Hallen har 10 fullstora banor!
    Entré är även här 40 per tillfälle. 3 timmar på kvällen 18:00-21:00.
    Hallkort 1100:- och hallen har 100% konroll att kunna hyra ut hallen i alla lägen. Så du kan lösa ett hallkort och aldrig ha tillgång till hallen.
    Ja, mitt förtroende för den styrelsen är borta. Och när ja tappar ett förtroende är de inte så lätt att få tillbaka det. Dom kanske skiter i vilket. Men de kommer bli deras förlust!
    Jag har förhandlat med ordföranden i styrelsen i över en månad nu. Och han ser inget problem. Och dom har Helge stängt på torsdagskvällar än låter oss vara där och bl.a. bedriva junior verksamhet.
    Det kanske förklara en del om kompetensen i den styrelsen!

    SvaraRadera
  3. Det finns en och endast anledning till att en majoritet föreningar vill ha juniorer...det ekonomiska...de får mer bidrag för juniorerna. Resten skiter föreningarna blankt i. Självklart bör det komma in fler ungdomar...men det boule är också en idrott med en majoritet äldre,ungdomar i en förening innebär förändring av det mesta som sker...och gud förbjude att något skall förändras när det kommer till äldre §:--)

    Andreas

    SvaraRadera
  4. Jocke....trist att ingen kan föklara hur hallen drivs, varför och hur det egentligen är beslutat vad avser Alliansföreningarna (AF). Trist också att du inte får svar av styrelsen, det bör man kunna förvänta sig.

    Alliansen består av 4 föreningar plus PRO (tyvärr på det sista) Varje förening har tilldelat sig en kväll precis som du skriver. dock har det varit så (och är fortfarande så långt jag vet) att det ska finnas 1-2 banor lediga för allmänheten även de dagar som AF har sin "träning". Tydligen har inte alla förstått detta eller så har man tagit för sig mer än man har rätt till. På varje bana finns det plats för 8-12 personer (beroende av spelsätt) vid spel vilket innebär 32-48 personer. Vad jag vet har i princip aldrig någon förening haft så många som tränat kvällstid och AF borde alltså med lätthet klara sig med 4 banor. Men precis som ni så vill alla spela med endast en match per bana vilket gör att man stjäler utrymme för andra. Samma sak gäller på dagtid, vare sig det är PRO eller 10-kronors spel så får de inte ta all plats och behöver det knappast heller.

    AF är de enda som får boka banor för eget spel såvida inte nå¨gon vill hyra hela hallen, halva hallen eller enstaka banor men då får man vara beredd att betala mer än den ordinarie avgiften.

    Du säger att ni hade "kanske 8 banor till ert förfogande....", i så fall hade ni mycket mer än vad AF har/har haft även när de tar för sig mer än vad som var tänkt. Att sen QUA börjat träna på onsdagar också beror på att jag "beordrat" träning för alla de som anmält sig till att spela seriespel under året, men vi har inte halva hallen. På en bana spelar 2 personer som jag inte vet vem det är, på en annan bana spelar 4 personer som jag inte heller vet vem det är.

    Som AF hade du kunnat ställa krav, det kan du (ni) inte om ni står utanför. Det finns varje onsdag 5 banor för er och RON plus att ni normalt kan använda 1 bana på den sidan vi tränar på, om ni är så många. Hitills har jag inte sett att ni varit speciellt många så ni behöver fler banor.
    På tisdagar finns det, på den sidan vi spelar, i princip alltid möjlighet att använda minst en bana, det är bara att fråga. Det bör/borde vara samma på "Nobels" sida liksom när FJÄ och TYG tränar.

    Hallen, som kostar rätt mycket i drift, drivs idag med medel som kommer in genom inträdesavgifter i form av engångsbiljetter, rabatthäften och årskort, justa priser bortsett från årskortet för ej AF (min kommentar). Dessutom hyr företag in sig för kund- och/eller personalaktiviteter. En tredje inkomstkälla är de få tävlingar som arrangeras.
    Den inträdesavgift ni erlägger för er träning räcker inte till för "er" del av driften utan måste sponsras av övriga aktiviteter.

    Vad avser Ungdomar så är det inte alliansen utan i så fall AF som vill ha ungdomar, men de ni har lär ju sannolikt aldrig komma AF till del, eller hur? Du kan knappast begära att AF sponsrar era ungdomar. Att jag sen personligen skulle tycka det vore bra för boulen, oavsett vems ungdomar tillhör, är en annna sak.

    Hoppas att du fått svar på alla eller de flesta av dina frågor även om vi kanske inte har samma uppfattning om allt.

    Jag hjälper dig gärna med diskussioner med styrelsen men förvänta dig inte mer utrymme än vad AF har. Som vanligt finns jag på plats på onsdagarna om du vill diskutera mer.

    Din förhoppning om ett Scandinavian Boules - Boulebar hoppas jag dock inte, till skillnad från dig, slår in.

    Anders T.

    SvaraRadera