måndag 14 maj 2012

Joachim Andersson (genom Urvoy Pierre, Danmark)


Namn: Joachim "Pimmen" Andersson

Storspelare nr: 39

Hur gammal är du, Joachim?
38 år.

När och vad fick dig att börja spela boule?
Mina föräldrar spelade boule. Och jag spelade lite sporadiskt i flera år. Men 1989 följde jag med till SM som då spelades i Motala. Där spelade jag lite grann vid sidan av banan. Och efter de SMet började jag spela boule på mer allvar.

Jag kommer inte att fråga efter hur många SM guld, silver och brons du har i Sverige, men vad är dina 3 bästa minnen runt om i världen? (Men du kan enkelt kalla det "Meriter" här.)
·         Mitt bästa minne är så klart VM 2002 i Grenoble, Frankrike där jag, Håkan Berg, Björn Ivarsson och Anders Larsson gick till kvartsfinal och slår ut Belgien på vägen. Grymt!
·         Mitt andra starka minne är brons medaljen i Europa cupen med Coccinelle PC. Vi är riktigt nära att slå ut Belgien och nå final mot D.U.C Nice. Men förlorar den avgörande matchen med 12-13.
·         Också denna kommer från Europa cupen. Brons med Ekeby BS. Fazzinos klubb, Foyots klubb och Weibels klubb skall möta oss. Vi slår Weibels klubb och blir 3:a. Det var nice!
·         Måste lägga till en fjärde… Singel segern över Claudy Weibel i Mayon 2003 var rätt skön också. Vinner rent taktiskt i slutet. 13-12 efter en rafflande match! Härligt!


Har du en idé om vad vi absolut bör göra för att främja petanque ännu mer i Skandinavien?
Jag har inget recept på vad som fungerar eller inte! Men många saker har prövats och en del har varit givande på sina platser. Om fler bara skulle sluta prata om det och verkligen sätta sak till handling så skulle betydligt fler ungdomar börja spela boule.
För något år sedan var Jessica och jag och visade upp boule för 650 ungdomar i Kristianstad under två veckor. Då fick vi tag i ca 60 namn som var intresserade av att börja spela boule. Men det blev inget eftersom klubben som finns i Kristianstad inte hade ledare som kunde styra upp deras träning och utveckling. Om vi börjar med att utbilda ledare så de tilltänkta ungdomarna har någon att ”luta” sig på så tror jag att fler ungdomar kommer börja spela boule framöver. Innan dess får vi den utveckling vi lägger för dom. Det vill säga, ingenting!

Dylan Rocher
Om du skulle välja ut ett lag från det förflutna som skulle vara bra "pétanqueurs" i Skandinavien. Vilka skulle du då bilda lag med? Nämn dock fyra à la World Cup-laget ...
Zabbar Neang, Bengt Månsson, Anders Larsson och jag, Team Scandinavia.
Christian Fazzino, Dylan Rocher, Philippe Suchaud och jag, Team World.

Och vad gör Sverige till nästa VM i Marseille?
Jag tror Sverige kommer ställa ett starkt lag på benen till den turneringen. Om vi sedan går långt i VM eller inte är svårt att sia om. Men Sverige har nått kvartsfinal två gånger tidigare i VM och i alla fall jag är sugen på att göra det igen. Och inget skulle vara bättre än att gå långt i ett VM i Frankrike och då speciellt i Marseille.

Sveriges bästa spelare genom tiderna: Jonas Jacobsen är den spelaren som utmanade de utlänska spelarna bäst här hemma. Och det är stort. Men karriären var inte så lång. Så det får bli Zabbar Neang för mig.


Spelar du något mer med boule bleue? Och i så fall varför?
Jag tränar ibland med Boule Bleue Prestige Noire 110. Men den största anledningen är att jag är sponsrad av MS Petanque. Och spelar därför med deras urval av modeller.
Men jag säljer både La boule bleue och MS klot.
Joachim Andersson, Rickard Nilsson, Jessica Johansson

Hur ser framtiden ut? Har du fler mål framöver som du vill uppnå?
Absolut. VM i Marseille till hösten är det största av de största. Jag skall göra allt jag kan för att få spela där! Och framför allt prestera bra boule i boulens Mecka! Det målet tar upp all tid för tillfället! Och är ett stort mål. Så många fler mål har jag inte just nu. Jag försöker ju ställa in mig och träna mig till att vara i mitt livs form den 4 oktober.. Och just nu känns allt väldigt bra. Och min form och känsla är på rätt väg! Jag skulle gärna vilja vinna Mixed trippeln på SM eftersom det kan vara sista gången man lirar den. Mixed dubbeln och öppna trippeln är alltid överst på önskelistan. Sen kommer ju en del delmål på vägen. Lindomespelen, Varbergs Strandcup är ju tävlingar som betyder mer än många andra. Så där vill man gärna vinna.

På forhånd tak
Boulig Pierre, Köpenhamn Petanque Klub

2 kommentarer: