onsdag 16 maj 2012

Niklas "Artisten" Marklund


Namn: Niklas Marklund

Klubb: Sittingboule, Stockholm

När och varför började du spela boule:
Sensommaren 1995, med min bästa kompis farbror och farfar som spelade i Bodens Petank. Anledningen till varför jag fastnade för boulen var att det fanns spelare/ledare i den klubben som hade ett genuint intresse för att "lära ut". Stefan Holmströms pappa Nisse Holmström och Kenth Olsson var 2 av flera som verkligen älskade boule och älskade av att dela med sig...Sen var jag också för 1a gången bättre än min bästa vän Niklas Wäppling på någon sport ;)
Tajmingen var också ganska bra då jag precis slutat spela ishockey pga en olycka/skada som jag inte orkade komma tillbaka från.


Härligaste bouleminne:
Oj, har så många härliga minnen både i Sverige och utomlands, om jag ska välja blir det tillsammans med Roger Söder och Amal när vi spelar en stor national tävling utanför Paris 2003 tror jag det var och jag hade aldrig spelat boule i Frankrike förut. Vi spelar drömboule från match 2 till semifinal (8 matcher) där vi släpper max 4p i en match och slår 2 lag som var tippade till slutsegern. Väl i semifinal kom de övriga 3 lagen och frågade om vi vill dela (de hade hört om vår frammarsch och visade oss oerhörd respekt för spelet vi hade visat upp). Amal sa att om fransmännen erbjuder sig att dela med dem på deras hemmaarena så "tar man det erbjudandet"! Efter den tävlingen har 2st helt okända fransmän kommit fram vid olika tillfällen (senast i somras) och nämnt den tävlingen och att de kom ihåg hur bra vi spelade.

Lotta Silverberg, Ali Abdi och Niklas Marklund
Sveriges bästa spelare genom tiderna enligt Niklas:
Amal Moufid tveklöst, men Jonas om man nu inte ska räkna Amal som svensk?

Får vi se Niklas Marklund satsa på boulen igen i framtiden:
Tveksamt just nu, men kanske i framtiden.
Då ska det till en sportchef eller FK som tänker i andra banor än att träna mängd och teknik. Jag uppskattar en ledare som på landslagsnivå vågar prata om det som enligt mig är viktigt, dvs psyket och lagdynamiken. Mängdträning, tekninkövningar mm hör inte hemma på landslagsnivå det ska redan vara klart när man blir landslagsspelare. Det är viktigaste på landslagsnivå är att man vågar dela med sig av sina erfarenheter till medspelarna om prestationsångest, svackor, formtoppar, rädslor mm och att alla spelare man har med sig också är delaktig i diskussionerna, jag har vart med om båda världarna. Dvs musslorna och när det har öppnats upp diskussioner och det sistnämnda är enligt min erfarenhet såååå mycket mer givande för alla parter. Det är då man lär känna varandra och även veta hur man ska få fram det bästa ur varandra.

Niklas Marklund in action
Kommer du fortsätta satsa på boulen i klubblaget:
Ungefär som nu, jag trivs att spela med människor som jag har utbyte med även vid sidan av boulespelet. I klubben SIT finns de spelarna för mig.

Meriter:
2 SM guld, 1 NM guld, 1 nordsjöseger (tror jag) samt en 9e plats på VM haha. Semifinal i en national tävling i Paris.
                                                                  
Vilket lag skulle du vilja se på VM i Marseille 4 oktober 2012:
Ouff vad svårt: Jag tyckte att de spelarna på EM sist som visade ryggrad både spelmässigt och med kroppsspråket samt såg ut att gilla att vara där var Thomas Wiede och Jocke Andersson.
Kanske de 2 ihop med x & x?
De övriga svenska spelarna på hemma EM var för bleka på banan, man måste älska när det hettar till och när det serveras annorlunda mat, speltiden ändras med kort varsel etc. Då kan man inte vara för känslig och gnällig (den energin som sprids med gnäll är inte bra någonstans utan måste sparas till banan).

NM 2005. Silvermedaljörer: Rickard, Kristian, Joachim och Niklas

Om du skulle ändra något i svensk boule, vad skulle det varit då:
Oj det är mycket det. Jag skulle kunna skriva en roman om det, men nöjer mig med att säga försöka få in mer fest i boulen! :)

Jag om Niklas:
Jag har inte spelat mycket med Niklas. Men jag minns skarpt en dubbel tävling vi spelade i Frankrike och vann. Vi spelade väldigt bra ihop men hade en trevande inledning av den tävlingen. Men jag tyckte det var riktigt kul att spela med Niklas. Niklas är en liten tänkare, filosof, och har massor av humor! Niklas bästa egenskap som boulespelare tycker jag är hans orädsla på banan. Dessutom är det väldigt kul att se Niklas in action! Han är verkligen en artist!

Niklas om mig:
Boulesveriges bästa läggare internationellt de sista 5-7 åren, sen jag la ner "satsningen" ;). Levererar alltid vad man kan önska och ofta några % till. Ej beroende av medspelare som spelar bra, utan orkar vara dynamo och gneta på i de lag han spelar. Viktig kugge i ett ev VM-lag. Ingen skytt av rang men kan riffla undan viktiga träffar för poäng ;)

Harko Verhagen (FK), Kristian Lilja, Rickard Nilsson, Joachim Andersson och Niklas Marklund. VM 2005


Tack för intervjun Niklas och ett extra tack för dom värmande orden!



3 kommentarer:

  1. Ni två ihop borde ju kunna bilda ett super lag Jocke?

    /Lasse

    SvaraRadera
  2. Artisten har bra idéer, intressant att läsa om fd landslagsstjärnor. Jag hoppas också på dig Pimmen och Wiede sen vilka de andra 2 spelarna blir till VM återstår att se. Imorgon ska man vara domare på DM, blir en del bra spelare som dyker upp. Conny

    SvaraRadera
  3. Tack Conny. Jag kan bara förbereda mig så bra som möjligt. Och vet hur jag skall göra det.. Jag hoppas så klart även på Marseille. Det hade varit höjdpunkten av allt annat!
    Tack Lasse.. Jag tycker nog också att jag och Niklas passade bra ihop. Kul att lira med honom också..

    SvaraRadera