måndag 23 augusti 2010

Månadens Idrottsskåning juli - Jessica Johansson

2010-08-23 15:53

Egentligen är det inte så förvånande att Jessica Johansson är suverän då det gäller boule i Sverige.

- Jag har nästan alla mina barndomsminnen från boulebanor. Mamma och pappa spelade och jag fick följa med dem från tidigaste barnaår, berättar Jessica som är uppväxt i Vetlanda bor där men tänker inom den närmaste flytta till Malmö och hon spelar för Coccinelle PC.
Anledningen till det är pojkvännen Joachim Andersson med vilken hon vann två SM-guld.
Som sexåring spelade Jessica sin första tävling, i par med sin pappa.
- Jag minns att jag tyckte det var roligt men minns inte alls hur det gick, säger Jessica som också prövat på fotboll, innebandy och handboll men aldrig ”riktig” bandy på is – Vetlanda är ju en bandystad av rang.
- Det kan bero på att skridskor och jag inte är någon speciellt bra kombination, säger hon med ett skratt.
Jessica fick tidigt veta att hon hade sällsynt talang för boule.
- Ja, det gick snabbt ganska bra för mig. Därför bestämde jag mig redan i 11-12-årsåldern att satsa på boule. Jag debuterade i yngsta SM-klassen, miniorsingel, redan som åttaåring. Efter det var jag inte så aktiv men efter att ha bestämt mig för att satsa på boule har jag spelat alla SM. Årets SM var det tionde i rad, berättar Jessica.
Boule är en precisionssport och därför frågar jag Jessica om hon provat några andra sporter där precision är en avgörande ingrediens, som skytte, bowling eller bågskytte.
- Ja, jag tränade bowling en säsong men deltog aldrig i några tävlingar. Ledarna i bowlingklubben ville att jag skulle satsa men jag kände att det räckte med en sport och det var boulen som hade mig mest i sitt grepp, säger Jessica och nämner bara i förbigående sitt personliga rekord i bowling som är 216 på en serie.
Bevis för att det inte bara handlade om artighet när man talade om unga Jessicas talang för boule fick hon redan som 13-åring. Då togs hon som ”prao” ut till ett träningsläger med juniorlandslaget. Hon gjorde avgjort intryck, när truppen till juniorlandskampen mot Danmark ett år senare togs ut fanns hennes namn med och hon fick också spela.
- Jag minns inte så mycket detaljer men kommer i alla fall ihåg att vi vann, säger Jessica.
Samma år, 2004 vann Jessica sina första nationella mästartitlar, hon var delaktig i Vetlandas SM-guld i mixed och dubbel på juniorsidan.
2005 höll Jessica, som 15-åring, världsrekordet i grenen skytte.

Diger medaljlista
Trots sin ungdom har Jessica redan skaffat sig en imponerande medaljlista:
X Europamästare i lag 2007
X EM-brons i U-23 klassen, lag
X Junior VM-brons, grenen skytte
X VM-brons, lag
När den här artikeln skrevs i mitten av augusti pågick dam-EM i Ljubljana, Slovenien.
Nybakade trippelmästarinnan Jessica finns inte med, varför?
- Förbundskaptenen och jag har lite olika uppfattningar i en del frågor. Av det skälet valde jag att tacka nej till EM i år, svarar Jessica.
Återbudet till landslaget är inget som Jessica vill ska vara mer än tillfälligt.
Senaste VM gick i Thailand och även om det inte är definitivt fastställt går nästa VM i Vietnam och dit vill Jessica gärna:
- Det skulle vara mycket intressant att komma dit, bekräftar hon.

Ingen proffscirkus i boule
Boulen är kanske mer än någon annan av RF-idrotterna, 70 stycken, en familjesport med ett stort antal klasser. Så stort att det för den som bara är allmänt orienterad inom idrotten kan ha svårt att värdera de många olika klasserna.
Något som Jessica gärna hjälper till att bringa reda i:
- Trippel är den viktigaste och mest prestigefyllda klassen.
Årets trippeltitel för Coccinelle PC vanns efter en jämn final mot Lindome där Lindome ledde till en början men där Coccinelle sedan de tagit över aldrig behövde känna sig hotade.
Jessicas flytt till Malmö ger henne möjligheter att studera och det tänker hon göra.
Världsklass i boule är inget som går att leva på.
- Jag tror inte att det finns en enda boulespelare i hela världen som kan leva på prispengar.
- Däremot finns det en hel del spelare som kombinerar sitt spelande med affärsverksamhet som att sälja utrustning och annat. Åtminstone i Frankrike som är boulens hemland och där den är större än i något annat land, säger Jessica som fått en flygande start på sin skånska karriär – tre SM-guld och utsedd till Månadens Idrottsskåning.

Månadens Idrottsskåning
Juli 2010
Jessica Johansson
Förening: Coccinelle PC, Malmö.
Idrott: Boule.
Född: 12 juli 1990.
Aktuell merit: Jessica vann tre SM-guld när SM i boule avgjordes i Falun. Bland annat den öppna skytteklassen, öppen för såväl damer som herrar. Hon var också delaktig i sin klubbs guld i mixed, tillsammans med Joachim Andersson, och i öppen trippel där Jessica och Joachim kompletterades av Rickard Nilsson.



--------------
Fotnot: Coccinelle är franska och betyder nyckelpiga. PC står för Petanque Club – petanque är det internationella ordet för boule. Sverige är det enda land som använder beteckningen boule.

ROGER GOTTFRIDSSON

Länk:http://iof4.idrottonline.se/templates/NewsPage.aspx?id=11724

13 kommentarer:

  1. Grymt! Synd att du inte kan vinna Årets Skåning :/

    SvaraRadera
  2. Måste va pinsamt för en Smauläning :-)

    SvaraRadera
  3. Nä, det känns lite som om konkurransen är för stor :P

    Tackar för det!! :)

    Eller så kan man säga att det borde vara pinsamt för alla skåningar ;)

    SvaraRadera
  4. Peter Johansson C4 Boulesällskap23 augusti 2010 kl. 22:05

    Grattis Jessica!

    SvaraRadera
  5. Grattis Jess!!!
    Själv har jag blivit månadens pappa här i huset! ;-)

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket!! :) Och STORT grattis till dig Micce!! Nu håller jag tummarna för att du även blir årets pappa :P

    SvaraRadera
  7. Micce..
    De blev inte ens jag!! Min katt TÖSEN tycke juryn var manligare än mig så hon fick priset här! Igen.. 37 månaden i rad.. :'(

    SvaraRadera
  8. Hmmm... att bli årets pappa är ju svårt. Då måste man ju vara hemma en hel del, lära sig vad barnen heter och tömma diskmaskinen. Näh, jag får nog nöja mig med månadens pappa!!! ;-)
    Pimmen, du kan alltid hämnas på katten genom att bara servera hundmat hemma!!! ;-))

    SvaraRadera
  9. Hahaha.. :)))

    De har ja inte tänkt på.. Det blir flingor till mat nu, kattskrälle.. ;) hehe ;)))

    SvaraRadera
  10. Hahaha... vad du kommer att bli poppis!!!

    SvaraRadera
  11. Hehe.. Ja, det var INTE populärt.. Nu bajsa kattskrället utanför lådan.. Maten återinförs.. :(

    SvaraRadera