måndag 10 maj 2010

Rätt väg?

Håller vi på för mycket med att försöka göra boulen till en elitidrott? Är det därför antalet tävlande boulespelare slutar?

Jag är inte så pass gammal i gamet att jag vet hur det såg ut i slutet av det glada 80-talet och 90-talet vad gäller tävlingar, antalet boulespelare och hur duktiga de verkligen var. Jag började tävla först -96, men hade just då inte intressent för att egentligen tänka på stora/små tävlingar, antal lag, duktiga spelare etc. De senaste 10 åren har jag väl gjort det och jag märker ju en ganska stor skillnad bara under dessa åren. Då funderar jag på hur stor tävlingsboulen verkligen har varit. När man då hör när andra pratar om att Åsa-Nisse hade över 100 lag en gång i tiden, en tävling som knappt existerar idag. DM i Sydsvenska kunde ha 120 lag i mixed, när det i år var 25 lag som ställde upp OCH DET TYCKER VI ÄR GANSKA BRA I DAGENS LÄGE!

Vad är då den stora skillnaden på boulen förr och nu? Jag vet inte. Men något som jag tror spelar in är att vi försöker göra boulen till en elitidrott. Vad jag har uppfattat det som så var det förr lite “friare” att tävla. Nu ska man ha enhetlig klädsel (där alla ändå har svart i stort sett), en ring att stå i, regler som ska följas till punkt och pricka. Jag menar när man tar fram ett måttband för att mäta om lillen verkligen ligger 50 cm från linjen, då är det lite väl att ta i. Är den ok, spela. Är den för nära, peta in den lite. Reglerna verkar komma före sunt förnuft och sportslighet. På en tävling såg jag exempelvis att två lag möttes på en bana med stora hål i, som var väldigt mjuka. Det ena laget sa att det är ok om ni vill flytta lillen ur gropen för att det ska bli lite roligare spel. De svarade att; vet inte om man får göra så och frågade domaren som stod precis vid banan. Hans svar: Jag ser helst att ni inte flyttar lillen. Regler går för sunt förnuft. Boule ska väl vara roligt att spela. Hur svårt kan det vara??

32 kommentarer:

  1. Du har en point...även om JAG är för att regler ska följas.Kan vi kalla det sport om vi inte gör det?Och för mig är enhetlig klädsel ett måste...även om jag faxtiskt tycker man som individ ska kunna få ställa upp i sin klubbtröja,men då ändast om medspelaren/na gör likadant oavsett samma klubb eller inte.
    Håller INTE med om peta in lillen vid felkasst av densamma vad det gäller längden.Däremot sidled ska den puttas in.
    Tävlingar i dag har minskat i antal lag p.g.a att klubbarna missköter sina members (spec nybörjare) nå in i helsike."Vadå,vi har vårt lag...kom inte här å försök mästra dig in".Nybörgare slussas omedelbums in i kortlekar varpå dom inte hänger med och därmed lägger ner efter 1-2 hallbesök.
    och så dessa kortlekar!!!Ett gissel och otyg som heter duga,åtminstonne vad det gäller boule som tävlings-sport.Varf i h....e ska jag,som medelmåtta,åka på tävlingar å bidra andra med mina pengar när jag kan köra kortlek/20-lappsspel i stället???JAG resonerar inte så (haatar kortlek mm)...men många gör.Och JAG förstår dom.Inget att göra nå åt.
    Mitt recept,som jag redogjort för förr är...Alla tävlingar (åtm regionala) ska ha 2 klasser.Elit å blåbär.Elit får pröjsa 150 kr/näsa å blåbär 50.Elitklassen för dagen bedöms efter sammanlagd lagrankpoäng.Elitklass får 80 % av prispengar...och blåbär slåss om återbetald anmavgift.Sisst i Elitklass = förlorad rankpoäng,och risk för blåbärsklass näxta tävling.Först i blåbär = dom får rankpoäng,och därmed möjlighet att i NÄSTA tävling va med i Elit.
    En lösning så god som någon annan.
    Själv skiter jag i detta med tävlingsboule efter kommande SM,och ägnar mig åt terapiträning å lek.Pizztrött som jag e på att leta medspelare hit å dit...och sällan äns få svar.
    Och om JAG,en av dom boulekåtaste vi ju känner,resonerar så...är jag rätt övertygad om att det finns fler.Bara här i min hemort Gustavsberg känner jag MINST 10 st bra lirare...som zkiter i licenser och klubbtillhörighet...och bara leker klot på Söndagar å vardaxkvällar.
    Ursäkta min utsvävning...blev lite riteripills i vanlig ordning :-).Kjam påre,töz.

    SvaraRadera
  2. Klart reglerna ska följas, men behöver man göra det till punkt och pricka? Stå i ringen, lillen på 6-10 meter, håll minuten och visa hänsyn och respekt. Resten kan man nog tänja på lite, så länge bägge lagen kommer överens. Blir det inte trevligare för alla då?

    Vad gäller kortlekar, så vet jag ju inte hur det funkar/ser ut mer än det vi har i Vetlanda. Och den följer trenden med att det blir färre spelare. Förr kunde det vara 20-30 stycken och idag är det bra och vi lyckas skrapa ihop 8 stycken och jag kan inte sätta fingret på varför.

    Jag vet inte vad man ska göra för att det ska bli bra igen. Ingen kan veta med säkerhet, men det finns alldeles för många tävlingar idag. Istället för 3-4 halv bra/dåliga kanske man ska satsa på att slå ihop dem till en bra. Men samtidigt innebär ju det att man får åka längre för en tävling. Frågan är om folk är villiga till det :S Speciellt om det, som du säger Ante, finns de som inte vill "bidra med pengar utan att ha chans själv".

    SvaraRadera
  3. Att slå ihop och få färre men större tävlingar har jag vurmat för länge.Fler är vi inte som tävlar egentligen.Ok,SM lockar många...men där är det nog mer som semester för många.
    På SIT:s Totempålen i Stholm i helgen hadde dom 15 lag!!!!.Alla j....a klubbar,små som stora,ska ha sin tävling varge år...en del,typ Hammarbyå E-tuna (Stholm för mig) med 10 lic eller nått,ska ha fler än så.Helt sjukt.Och nu har dom sänkt Mayon oxå.Ändrade namn å sattsade ÄNU mer på företag å mindre på boulers.Konstigt att inte SBF gått in å tagit över den alt drivit på ett gäng Stholms-klubbar som kunde ta över den istället för sina små zkit-tävlingar.En sån tävling räcker i Stholm...utöver det har man ju DM (skulle bli populärare),Serielir och SM + en del nationella/regionala att åka till.Räcker å blir över.
    Ahhja...

    SvaraRadera
  4. Våran klubb har samma antal medlemmar med licenser. Licensen används mest för SM och seriespel. Sen spelas det Lördagscup (hemmaplan),internserier, kortlekar, 4 klubbsmatcher, inneserier, sommarserier.

    Många har ledsnat på att åka och spela komma till A ibland, kanske vinna B. Nu när det kommer att bli mindre tävlingar och längre att åka, tror inte jag höjer upp tävlingsantalet. De som är elitsatsande eller tror sig vinna tävlingen kommer att åka, inte den stora massan förlorare.

    Jag tycker precis som Ante, dela in tävlingar i elit och blåbär och det skulle ha gjorts för länge sen när det fanns mycket spelare.
    Sitting boule fick ju inte ha någon veteranklass på grund av Motala kvalet 40 mils regeln. De kom 8 lag till kvalet. Conny

    SvaraRadera
  5. Conny.
    Det kom inte så många fler lag till andra kval heller. Så det har nog inte med den saken att göra. Utan att det helt enkelt inte är fler som skulle kunna vara intresserade av att spela i landslaget.

    Vad det gäller fler eller färre tävlingar tror jag är ganska oviktigt.
    Det finns för många SKIT tävlingar. Dåliga tävlingar rent arrangörsmässigt..

    Bättre kvalité från dom som arrangerar tävlingar kommer i längden gynna dom själva genom fler lag i tävlingen och glad utövare som promotar folk att deltaga i tävlingarna.
    Istället för att åka till dessa skit tävlingar där du på din höj kan vinna en keps och underdagen kanske få en tråkig kokt korv med bröd om du har tur.

    Kvalité tävlingar genererar fler utövare. Det är jag övertygad om.. :)

    SvaraRadera
  6. Vadå oviktigt???Fler tävlingar = små tävlingar.Färre tävlingar = större tävlingar.Enkelt.

    SvaraRadera
  7. Ja tror det är ganska oviktigt om det finns tävlingar i landet varje dag eller 2 gånger i månaden.

    Är det kvalité på arrangemanget kommer utövarna besöka tävlingen oavsett..

    TROR JAG.. Bättre kvalité = Fler tävlande!

    SvaraRadera
  8. Ja men Jocke....FÖR många (som det är nu)tävlingar = vi tröttnar.Vad blir resultatet???Lätt...småååå skittävlingar här å där som tar ut varandra.Bättre kvalite får vi med färre tävlingar.Fler ÄR inte vi boulers.

    SvaraRadera
  9. Men det är ju det jag skriver.. :-)

    Hade alla tävlingar höjt sig 100 snäpp i själva arrangemanget hade folket tävlat mer också. För det hade varit trevligare att åka ut och tävla.

    Lite färre tävlingar är nog att önska då jag tror man tävlar efter kvalité före kvantitet. Men jag kan ha fel! Men det är vad jag tror.. :-)

    SvaraRadera
  10. Exakt.Sissta komentaren där ÄR rätt,ditt koedebaer :-)

    SvaraRadera
  11. I vår klubb finns bara veteraner kvar. En gång i tiden hade vi en bra seniorverksamhet, var med i seriespelet, DM och SM.

    Men tyvärr går det inte att samsas med veteraner då dessa kör sitt eget race utan en enda tanke på samarbete. Hoppas jag inte blir lika gaggig när jag blir "gammal".

    SvaraRadera
  12. Man ska inte dra alla över samma kam.. Men jag håller med dig till väldigt stor del... :-/

    SvaraRadera
  13. Jag oxå.Jag kan bara gämföra med min gamla klubb BOO,där man som VETT icke göre sig besvär te å slå sig in i nått öppet lag trotts att många vetts slår zkiten ur dom öppna på gruset :-)..Men det brukar vara lite avighet åt båda hållen,tyvär.

    SvaraRadera
  14. Det tjatas hela tiden om att tävlingarna ska bli roligare. Jag har fortfarande inte fått kläm på vad som menas med en rolig tävling.
    Ska det va tivoli, loppis, stå upp komik, kändisar, säcklöpning, karaoke? Jag trodde det var viktigast med bra ganska svåra banor som håller rätt mått. Ett sekretariat som kan sin sak och vet hur man styr upp en tävling. Rena toaletter. Förtäring i rimlig form och med
    humana priser. För det är väl själva spelet som är det viktigaste och sen ska allt kringjox fungera väl.
    I år arrangerar vår klubb Rövarecupen för 30:e gången. Den 22 maj,spelas dubbel i öppen, vet.55, vet.65 och juniorsingel. Jubileumspris 50:-/klass, juniorer gratis. Det är A och B-spel och de fyra bästa i A får pengar och varupris och de 3 bästa i B får varupris, juniorer får en boulespelarstaty som pris
    och lite annat smått och gott. Visst det blir inte stora summor till vinnarna i år men som vanligt har vi varupriser för 35000:- i form av bl.a.hushållsprylar från OBH-Nordica. Överraskningspriser delas ut under gruppspelet bl.a. till de 3 första carreauerna och de som förlorar med 0-13 får ett tröstpris.Visst vi serverar korv i form av knackkwurst eller
    wienerkorv till det moderata priset av 15:-. Dessutom har vi nybakade franskbrödbullar med ost och skinka på morgonen och sedan har vi också varma smörgåsar. Våra priser är låga och du kan betala 25:- och få en mugg med namn på så du kan dricka kaffe hela dagen och till eftermiddagskaffet har vi hembakt. Vill du ha något annat finns det både Thaimat och pizzeria 5 min. från banan. Vi har enligt Jean Amiot bland Sveriges bästa banor. Spelet går på tid och några längre pauser blir där aldrig och tävlingen har varit slut runt sextiden förr om åren. I år när det är en vecka kvar är det inte en enda som anmält sig i öppen klass och i junior. Veteranerna är som vanligt redan på hugget. Men om man ser på vad som händer i distriktet så ser man att Kävlinge och Åstorp ska samträna sina div.1 lag den här dagen, pingstafton! I Tyringe är det Tyringedagarna och då ska Tyringemästaren i boule koras och det ska spelas nåt seriespel. Då är klubben i Tyringe engagerad där. Söndan den 23 har Kärnan nåt jippo med flera klubbar som kommer dit och spelar nåt seriespel så då orkar väl inte deras spelare komma till vår tävling. Så hur i helsike ska klubbarna göra, inte ens en Nationell tävling som Örestad open lockar eliten. Jag skulle ju visserligen kunna dra en vits om det gör att det blir en roligare tävling :)

    SvaraRadera
  15. Jag förstår dig Kersti.
    När RVK cupen var som störst, fanns inga andra tävlingar just den helgen vilket medförde att ville man spela, fick man åka till Löberöd!

    Såser det inte ut längre. Utan klubbarna själva, utanför tävlingskalendern, anordnar mycket tävlingar, jippon ihop med andra klubbar. Visst, kanske inget fel i det. Men det blir på bekostnad av övrig tävlingsverksamhet.

    Dom nationella tävlingarna är ju bra! Det finns liksom lite mer än bara precis boule.. De allra flesta som anmäler sig till en tävling kommer förlora! Så är det. En segrare. För att folket ska stanna kvar krävs stimulans även för dessa. 50% av deltagarna är ju utslagna ca 3 timmar efter start. Stimulansen kan bestå i många olika saker. Då även en ny boule tävling som kanske startar 13.00 eller något.. Annars åker dessa hem direkt.

    Dom tycker det var ganska likgiltigt att vara där och skiter i det nästa gång.

    Sen tror jag mycket på förnyelse. Se på Brunnsboulens första 5-8 år.. Varbergsstrandcup de senaste 15 åren.. Dessa tävlingarna utvecklas fortfarande. Folket kommer och kring arrangemang hela dagarna i ända! De är förebilder på arrangemang!

    Örestad.... Hm.. Vilka tävlingar besöker dom själva? Och varför ska då alla besöka dom?

    Detta tror jag Kersti. Jag har säkert inte alla svaren. Men visst är dom flesta tävlingarna ganska likgiltiga? Med andra ord tråkiga! Förnyelse, nytänkande.. Men som sagt.. Detta är vad jag tror! :)

    SvaraRadera
  16. De två sista inläggen här från Kersti och Pimmen tycker jag är mitt i prick.

    Kersti har ett utmärkt exempel på att det sker för många saker runt om samtidigt, som i detta fallet inte har med en "riktig" tävling att göra. Alltså det är egna ihopkok av klubbarna. Då är det inte lätt att arrangera bra tävlingar, som Rövarecupen verkar vara.

    Pimmen menar att det behövs något som lockar att stanna kvar. En extra tävling under dagen tror jag skulle vara jättebra. Givetvis där förutsättningar finns. På de stora tävlingarna i Frankrike finns det tävlingar för de utslagna. Tror till och med att det finns tävlingar för de "utslagna utslagna", alltså ytterligare en tävling. Men nu snackar vi Frankrike i och för sig, där huvudtävlingen kan locka 3-400 lag och extratävlingen kan dra 150 lag. Men jag anser att tanken är bra. Det kommer även att säljas mer i kiosken. Visst det kanske inte funkar på de mindre tävlingarna idag, men de stora kan bli större. Exempelvis de nationella :)

    SvaraRadera
  17. Find a need and fill it..... en gammal klassisk slogan som jag hört sen jag började arbeta med marknadsföring och reklam. Att hitta ett behov och fylla det består egentligen bara av ren enkelhet. Finns ett behov, annars får man skapa det. Om behovet finns kan jag fylla det och isf hur.

    Tycker den dialogen som förs här har både problemen och svaren. De flesta som spelar boule gör det nog för det är kul sen är det nog som Jocke är inne på inte alltid jättekul med det upplägg som finns idag, framför allt inte om man hållt på ett tag. Att man inom boulen inte är speciellt klubb-bunden tror jag är ett bekymmer. Allt ska bekostas av spelarna själv, jag åker o spelar lite med vem som mm... många som Ante är inne på kanske skulle vilja spela mer men har ingen att spela med.

    Kersti nämner att det arrangeras oilka former av jippon mellan klubbar osv som tydligen lockar en del folk. Då är det ju frågan vad den typen av arr har som inte en regional tävling har...där tror jag man hittar svaren. Att det sen är otroligt mycket tävlingar gör väl också att de som har familj mm inte kan delta i allt.

    Tror också på förnyelse och nytänkande.... Fungerar det inte så får man göra något, vad vet jag inte till 100% men man får prova sig fram.

    SvaraRadera
  18. Bra inlägg Jess o vettiga kommentarer från alla så har inget mer att tillägg där.

    Vill bara delge er som kanske inte va med på den tiden en kul anekdot från 90-talet när det gäller detta med regler o dutta lillen.

    Det va vid ett SM MxD som jag kollade på dåtidens stora stjärnor Lotta Larsson o Sebastian Mantell. Minns inte vilka dom mötte. Men när lillen va utkastad stegade först Lotta o sa att den är inne, motståndarna stegade o sa nej, Sebbe stegade o sa inne, motståndarna stegade o sa nej... Dom tog aldrig upp måttbandet heller! TRETTON (13) ggr stegade dom innan dom kallade på domare... hehe... tog sin lilla tid.

    SvaraRadera
  19. Ja.. Men Mantel var lite "långsam" :)

    Jag har både haft äran som du säger att se dessa "gamla" stjärnor spela, men också spelat med dom flesta.. Sebbe och jag spelade bla Stockholm boule open en gång ihop med Kader Chamil.. Vi gick till semi.. Torsk mot Fazzino 7-13.. Det jag minns bäst från tävlingen är all den tid Sebbe la på allt annat än själva spelet.. ;-) hihi

    SvaraRadera
  20. Det här var uppfriskande läsning, och jag önskar att jag hade ork och tid till att försöka bidra till den intressanta diskussionen. :)

    SvaraRadera
  21. Kent du ska vara STOLT.. Du har varit med och byggt upp en Sveriges bästa tävlingar alla kategorier! Varberg Strandcup..

    SvaraRadera
  22. Tusen tack, Pimmen. Det var vackra ord. Som du vet är det väldigt många som sliter med att varje år försöka göra just den upplagan av Strandcupen till den bästa någonsin, och i år är inget undantag. Själv är jag inte med alls i arbetet eftersom jag bor i Italien, men hoppas på att hinna hem till Sverige lagom för att se trippelfinalen. :)

    Kerstis inlägg är, tycker jag, oerhört talande. Om vi ska få (fortsätta ha) en levande tävlingsboule måste det till arrangörer som verkligen vill bjuda till och anordna attraktiva tävlingar, men det krävs också att dessa seriösa arrangörer får chansen att synas och utvecklas. Tanken med det förslag vi i TUT arbetade fram på FS uppdrag, och som antogs vid årsmötet var just att sålla lite hårdare bland de regionala tävlingarna och på så sätt ge alla boulespelare en fingervisning om var man kan förvänta sig genomarbeta arrangemang.

    SvaraRadera
  23. Det finns i mina ögon endast dessa tävlingar som det är värt boulemässigt att lira. Sm,Mayon Varbergstrandcup,Lindomespelen,Dm (för att det är ett mästerskap), Sv-cupen,Seriespel. Sen finns det ofantligt många små skit tävlingar på 0 till 24 lag som aldrig borde fått arangeras. Tar man bort alla tävlingar med färre deltagare än 24 lag så kommer det att bli minst 50 % mindre tävlingar per år. Dom andra 50% kommer att få fler deltagare (för man blir mer tävlings sugen) lika med större tävling och bli tvungna att göra ett bättre arangemang så att man håller sej över 24 lags spärren.
    Så tvinga klubbarna att ställa in alla tävlingar som har färre deltagare än 24 lag per klass. Som straff får klubben inte söka sanktion för tävlingar året där på.

    hugosson

    SvaraRadera
  24. Woow.Hugo säger vad jag sagt i 5 år nu.Yeees.Me like.
    F Ö håller jag med om Varbergs Strandcup...bästa tävlingen vi har i Sverige.

    SvaraRadera
  25. Jag håller med..

    Men vad gör tex Lindomespelen så mycket bättre än Örestad? -Läktare? -Vädret? -Omgivningen? -Priserna?

    Förutom antal lag och lite strul i sekretariatet på Örestad de senaste 8 åren.. Vad skiljer tävlingarna åt?

    Varberg där emot. Tycker jag är långt före både Örestad och Lindome! Går nästan inte att jämföra. Varberg har allt.. :)

    SvaraRadera
  26. Vad LID gör bättre än ÖO???Lätt...dom ligger före i en period på en månad med Kval (vett),DM,LID,ÖO...och Mayo.Hadde ÖO lägat först där så blev LID lidande.Härrejävlar vad folk tror vi boulelirare är många som pallar allt :-).

    SvaraRadera
  27. Jag tror inte de har med vilket datum tävlingen är Ante. Inte ett skit faktiskt..
    Det är nog mer ett svep skäl än en orsak.. :-/

    SvaraRadera
  28. vem har sagt nått om vilket datum???Tääätheten på tävlandet,Pimmen...thats wat killing petanqe som sport.SM,DM å Varberg (tills dom/ni/vi dödat den oxå) för mig framöver.Möööjligen serielir...om jag verkligen behövs.Thats it.
    Säkert ingen som bryr sig om just DET...men...vem bryr sig :-).

    SvaraRadera
  29. Jag kallas för hulken men vill vara anonym

    Jag har en jätteidé, om vi "skräpet" gör upp i gruppspel utjämning osv... Börjar på 12-12 och spelar på tid. Varje match varar då i högst 12 minuter. En minut kulan... Sen kommer eliten runt kl. 11.00 och bankar skiten av oss...
    Ock gör upp om priserna... Man kan då vara färdiga kl. 13.00... me prisutdelning o allt...
    Bara så vi hinner hem och kan göra annat...
    Varför jag åker på en tävling...?
    1. Spela boule. 2. Träffa vänner. 3. Se en bra och rolig match. 4. Heja på kompisar som överraskat i spelet. 5. Ha roligt. 6. lägga den dagen till boulespel.
    E de sen engagerade arrangörer och bra kök med god mat så e de ett plus... Platta hamburgare och korv ingår inte där... Däremot ÖO:s Nötburgare på lördagen, tog de slut? Konstigt!
    För mej börjar man på 0-0 och slutar när ena laget har 13 poäng... Att spela på tid är bara att förstöra de bästa matcherna... De bästa matcherna är de som är jämna med ett givande och tagande, spännande och rafflande... De tar längre tid att spela, ja... Men så roliga, då vill man inte ha någon som blåser i en visselpipa... Ingen blir anklagad för att maska om de leder med ett par poäng... Allt skall inte avgöras på om man får ut sista lillen i tid eller att man lyckats slippa kasta ut den...
    Jag har ingen lösning på problemet, men atmosfären på banorna är hårdare och anonymare...
    Jag älskar att åka till Halmstad och spela som exempel, inte för deras arrangemang är bättre men de är glada och öppna. Samma sak när de är ute och tävlar, de blir goda ambassadörer för sin klubb.

    SvaraRadera
  30. Där har vi en sann boulesjäl som ser bortom tävlingen och ser tjusningen med det. Underbart Hulken! Förlåt, du anonyma ;)

    SvaraRadera