måndag 9 augusti 2010

Stor spelare

Nu måste jag ärligt erkänna att jag inte har full koll på exakt HUR det nya räknesystemet för landskampsstatistiken funkar. Och jag hittar tyvärr inget på Svenskboules hemsida om varken landskampsstatistik eller det nya systemet. Det enda jag hittar är landskampstatistiken för Veteraner 2010. Men så som jag har uppfattat det så är det nytt sedan årsskiftet 2010. Det förra systemet innebar att man skulle tjäna ihop 200 poäng för att bli stor spelare och de poängen fick man genom att dels bli uttagen, vinna sina matcher och dels beroende på vilken placering man fick i mästerskapet. Det nya innebär att man dels ska ha spelat minst 100 landskamper och ha minst 150 poäng för att få utmärkelsen. Nu får man poäng för varje match och beroende på vilken placering man får.

Om man räknar lite smått på detta nya systemet och ser till hur det ser ut idag med mästerskap, landslagsturneringar och så vidare, så betyder det att det förmodligen kommer att dröja innan vi får en ny Stor spelare. Med tanke på att allt försvinner där landslaget spelar (landskamper, Nordsjöturneringen, NM vartannat år), så finns bara ett landslagsuppdrag per år i stort sett och det är VM eller EM. På ett VM spelar man max 8 matcher nu när det Schweiziska systemet kom och jag gissar runt 8 matcher på ett EM. För att då komma upp i 100 matcher måste man teoretiskt spela alla mästerskapen varje år i ca 10 år OCH dessutom gå långt eller till och med till final vid varje mästerskap.

Den man kan gissa sig till vara den kommande Stora spelaren är någon som redan har spelat i landslaget och kan “fylla på” sina poäng. Vissa tror Alexander Norin eller Albin Plantin, jag kan inte annat än att hålla med.

Vad tror/tycker ni om det nya systemet och vem blir nästa Stora spelare?

De som redan är Stora spelare hittar ni HÄR.

12 kommentarer:

  1. 100 landskamper känns jobbigt, med så lite landslagsuppdrag. De borde ju ändras, fast det får ju inte bli hur lätt som helst att bli stor spelare.
    Ville mest kommentera juniorfilmen, skönt, roligt inslag lite lilla sportspegeln. Conny

    SvaraRadera
  2. Conny. Tv sporten tror jag det är som fått filmen för beskådning.

    Ang landslagspoängen tycker jag det är rätt. Men fler poäng givna landskamper måste inrättas! Nu är det skrämmande dåligt på den fronten!

    SvaraRadera
  3. Latent Stormästare Micce9 augusti 2010 kl. 19:00

    De kan ju alltid kopiera mitt poängsystem. Jag får poäng bara jag tänker på Boule!! Har snart 10.000 poäng!!! ;-)

    SvaraRadera
  4. Att det ska vara svårt att bli stor spelare tycker jag att det SKA vara men som det ser ut nu är det svårt som F-N....om man ser till hur få landslagsuppdrag det finns nu för tiden.

    SvaraRadera
  5. Micce, bara 10000 poäng? :O Ibland gör dunig så besviken.. Jag var hundra på att du närma dig hundra tusen strecket!!

    Nordsjöturneringen var den bästa landslagstävlingen Sverige deltagit i. Men den blev för kostsam. Istället skulle man skicka lag till Frankrike att spela. Och så har de blivit. MEN! till nordsjö skickades 20 personer för spel. Så många olika spelare skickas inte idag. Det kan göra att toppen kommer bli mindre. Och på sikt sämre. För inga nya kommer dit....

    Nä, inför en ny Nordsjöturnering! Det är nog de bästa ändå. Även oom den inte var gratis!

    SvaraRadera
  6. Haha, tror jag knäcker den gränsen till helgen!!! ;-)

    SvaraRadera
  7. Tycker själv inte detta är ett värdsligt problem inom boulen.har ingen som hellst schans att ta mig dit...men även om jag hadde skulle jag inte bry mig.Bara namnet "Stor grabb" får en ju att fundera på vad faen dom syftar på.Allvarligt...ÄR detta en åtråvärd titel???

    SvaraRadera
  8. Stor spelare har man i alla idrotter Ante.
    Utmärkelsen får man för att man gjort ett antal landskamper för Sverige och/eller andra insattser för sin sport rent sportsligt sätt.

    Det är och ses som en väldigt fin utmärkelse!

    SvaraRadera
  9. Vet ju att det finns i alla idrotter.
    Tjae...när man ser fotbollsproffsens jäääättevilja att lira i landslaget så har man ju svårt att förstå det där.Men...STOR GRABB...ehh,håll med om att uttrycket verkar taget fr nån sandlåda :-).

    SvaraRadera
  10. Stor Grabb håller jag med om är ett felaktigt ordval/namn på en spelare som skall vara en förebild och ambassadör för sporten.

    Dom ändrade det till STOR SPELARE när Christel Ericsson fick utmärkelsen.

    Fått filmen? Ja skicka den till din mail.. :)

    SvaraRadera
  11. Yep.Tack mannen.Ligger på min FB nu + på min blogg.Tycker den är jäkligt välgjord och gillar humorn i den oxå :-).

    SvaraRadera
  12. Filmen är jätte bra!! :-)
    Men så blir de när proffs gör jobbet. ;-)

    SvaraRadera