fredag 10 december 2010

DM i landet

Jag hittade precis en inbjudan till Östsvenska Bouleförbundets DM som kommer att gå av stapeln på Öland i juni. Det som jag reagerar på är att de till nästa år har ändrat på hur DM spelas.  Det vet jag eftersom jag själv spelat i Östsvenska fram till och med 2009. Till 2011 spelas det lite som på SM;


Lördag 4/6 kl. 09,00     Tripplar t.o.m. kvartsfinal
                                     Skytte alla klasser under hela dagen
                                     Singel alla klasser t.o.m kvartsfinal
 Söndag 5/6 kl. 09,00    Dubbel alla klasser
                          14,00    Semifinal, final tripplar och singlar
 Måndag 6/6 kl. 09,00    Mixeddubbel alla klasser
                                      Reservdag för finaler

Ni kanske själva förstår hur jag menar. Det spelas till och med kvartsfinal ena dagen och semifinal och final dagen efter. Detta har jag aldrig varit med om innan på ett DM. MEN det som sticker ut lite mer är att trippel och singel spelas samma dag! (På SBF-online står det att dubbel och singel spelas samtidigt). Det betyder alltså att man måstet välja vilken av de två klasserna man vill spela. Detta är i mitt tycke inte okej. Inte på ett mästerskap. Det är skillnad om det är en vanlig tävling, men i ett mästerskap ska man få chansen att ställa upp i alla klasser. 

Detta får mig att tänka på hur det är i de andra distrikten. Jag såg att något/några distrikt har DM i mixtrippel och även i Lag-DM. Vad är det som gör att man har olika i distrikten? Hur är det i ditt distrikt? Har ni fler klasser än fem? Och om man nu har det, kan man "tjäna in" lite extra rankingpoäng eftersom alla inte har rätt att spela om dem?



6 kommentarer:

  1. Denna variant ser jag både som positiv och negativ.

    Nu kan man lyckas hålla kvar folket längre vid tävlingarna och dessutom fler dagar än det var tänkt från början. Vilket kan få fler deltagare och mer klirr i kassan.

    Men dom som bara kan spela en dag åker nu inte alls. Eftersom de inte kan spela vidare om de når en kvartsfinalplats.

    Att ha 2 discipliner samtidigt är inget nytt. Jag tror Göteborg haft de i många år tidigare. Antingen fick man spela mixed dubbel eller singel. Om ja minns rätt... ;)
    Men håller med om att det inte är optimalt. Man ska kunna spela alla disciplinerna om man vill och kan.

    Lag-DM har en del också. Men med tanke på Rankingpoäng så kan de bara delas ut till lag med max 3 deltagare. (Dispens finns för fyrlingen i år). Men kan hålla med om mixedtrippeln. Det är ju ingen officiell klass och borde inte ge Rankingpoäng i DM skallan. Men så kanske heller inte fallet är.
    Men annars har man ju vissa fördelar i de distrikt som arrangerar en sån disciplin.

    SvaraRadera
  2. Oops...det var mycket.Så...min komentar blir bara...självklart ska man som licad spelare ha chansen att ställa upp i ALLA klasserna på DM/SM.Allt annat är fel.Pyzz & mozz.

    SvaraRadera
  3. Oj.. Va lite du skrev Ante.. haha ;)
    Men visst ska man försöka ha DM samtidigt i alla Distrikten. Så möjligheten att få alla lokala spelare till sitt arrangemang. Så att inte hälften av distriktets spelare åker på en annan tävling i distriktet bredvid.. :) Låter väldigt sunt i mina öron.. :P

    SvaraRadera
  4. Klart det finns positiva saker också med det, annars hade man ju aldrig bytt. Precis som du skrev Jocke så kan man nog tjäna på det om fler stannar kvar, men frågan är ju då om de som stannar kvar är fler än de som kanske bara stannar en dag eller då inte åker alls? :O Men jag tycker nog att det negativa överväger det positiva tyvärr. Man ska absolut ha chans att ställa upp i alla klasser om man vill det. Det är nog den största punkten här.
    Och det bästa, som ni också skriver, är att alla distrikt har DM samtidigt. Det skulle nog gynna mer än missgynna.

    SvaraRadera
  5. Tycker Också att DM borde spelas på samma datum i landet. Självklart ska man kunna spela alla klasser i DM, påpeka detta innan det blir försent.
    Stockholm kör med Lag-DM tror att det ingår 5 spelare i ett lag och inga rankingpoäng. Sen ska vi för första gången spela mixtrippel på DM. Där vill vi ha rankingpoäng helst så mycket som möjligt. Min chans att ta ett litet kliv på rankingen på grund av duktig flickvän, så kan vi skrälla. så inge tjafs om mixtrippeln glöm det och fokusera på att ni får spela alla klasser:)Conny

    SvaraRadera
  6. Visst ska en klass som mixtrippel ha rankingpoäng Conny. Men inte i status med DM eller andra mästerskap.
    Disciplinen är inte officiell. Då kan den inte få den statusen heller.
    Sen kan man alltid diskutera om den ska bli officiell... :)

    SvaraRadera