måndag 3 januari 2011

Speaker nummer ett!

En liten intervju med the speaker number one! 


Efter alla dessa år kärnan av den höga konkurrensen, vilket är ditt största minne från boulebanorna?
Det finns två minnen. 1995 i Millau tävlade Fazzino och Quintais mot varandra om vem som träffade flest skott av 1000, på 8 meter inom en timme. Christian träffade 992 och Philippe 990. Det var en fantastiskt upplevelse.
Sedan atmosfären i Palais des Sports i Grenoble när jag presenterade VM 2002 och åtta eller nio tusen människor sitter och skriker i beundran på läktarna. Endast i Frankrike man kan ha en sådan atmosfär på VM, och förhoppningsvis kommer jag att  chansen att uppleva detta igen 2012 i Marseille.


Du har varit speaker för många internationella tävlingar. När du ser de övriga länderna, vilka är de största utmanarna till Frankrike om VM gulden?
Det finns två länder som sticker ut. 
Thailändarna har utvecklats explosionsartat i slutet av åttiotalet,framför allt damerna, men nu även herrarna. Jag trodde deras utveckling skulle nå både högre och snabbare.  
De har fina individuella begåvningar, men de saknar fortfarande den ikoniska ledare som ger dem möjlighet att nå den absoluta världstoppen.
Den största utmanaren till Frankrike är naturligtvis Madagaskar. De har en extranivå, och när man besöker Madagaskar, inser man att de har en massa bra spelare. 
När det gäller Belgien förlitar man sig fortfarande på Weibel, Hemon, VanCampenhout och Lozano. Jag har under min tid inte sett någon från Belgien som kan ta över ansvaret.

Finns det en speciell tävling i ditt hjärta att nämna?
Millau. Staden, omgivningen, spelområdet, atmosfären. Magiskt! Många bokar både resa och uppehälle till denna tävling flera månader innan. Det är för många årets huvudsakliga höjdpunkt. Även för mig.

Vilken spelare har imponerat på dig mest under alla dessa år?
Jag är från Allier, och jag är född i samma kvarter som Christian Fazzino. Jag såg honom spela redan när jag var 17 år. Han gör skäl till hans alla utmärkelser.
Sen får man inte glömma Philippe Quintais. En vänlig människa i Nice.
Vi har nyligen byggt upp en provisorisk boulebana inne i en stormarknad. Med entusiasm skrev han ca 600 autografer och spelade boule med alla förbipasserande mer än 7 timmar om dagen, Bruno LeBoursicaud.


Vi hoppas du blir speaker även till VM i Marseille. Vem skulle passa bättre än Marc Alexandre. Han är snäppet bättre än Daniel Gillan. Bara snäppet bättre. Han har varit speaker vid alla stora boule evenemang i Frankrike under många år. Och fört sporten ett snäpp på vägen att bli en större och mer intressantare sport! Han är grym att lyssna på!



Tack till: Boulistenaute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar