torsdag 3 februari 2011

Dagens träning

Dagens träning kommer till största del handla om följande övningar. 

Träffa nedslag med hög båge i kasten. Jobba med handleden.

Plombera. Sittandes och stående för att få igång handled på bästa sätt.

Skjuta och stanna i ringen. Precisionsskytte modellen. 

Skjuta på klot bakom för att tvinga upp bågen i skytte utförandet.


Sist, men inte minst, kommer jag avsluta träningen med att lite fysträning. Det finns en speciell övning som presenterats från Landslagsledningen som jag tror är väldigt bra. Den kallas "HISSEN" och går ut på att stärka handleder och underarmar. Vilket kan vara användbart ;-)

10 kommentarer:

  1. Jäkligt seriöst,Jocke.Sattsar Rille & Jess lika mycket finns det ju hopp :-).Själv tok-kör jag min blåbärsträning...allt för att se hur bra JAG kan bli.Helt sjukt vad 1,5 månaders tok-träning kan göra med en själv efter äns egna förutsätningar.Läckert ju.Nu gäller det bara det svåra...att för ett blåbär kunna överföra det till tävling oxå :-).Öz på.

    SvaraRadera
  2. Det hade varit kul med en diskussion om den grundläggande saken som hur man ska hålla i klotet, med tre fingrar, fyra fingrar eller hela klöver fem. Sen hur man ska positionera sig i ringen. Fins ju massor av idéer om dessa två mycket grundläggande saker. Förr hade jag en bestämd åsikt om att tummen absolut inte fick vara med på kulan och att man måste stå med foten på kast armens sida något längre fram. Men mer och mer har jag gått över till att tycka att det som känns mest bekvämt och avslappnat måste vara det bästa oavsett hur man står eller håller. Kan ju vara bra i början när man lär sig sporten att man får lite grundläggande tips. Sen tror jag man måste hitta sitt eget sätt. Vad tycker ni?
    Andreas H

    SvaraRadera
  3. Kasstsidans fot lite längre fram = ja.Tumme = väck.Mitt problem no ett är att jag efter ett antal bra skott ständigt kommer tillbax till att vrida kroppen åt vänster (högerhänt) direkt efter släpp.Då blir det miss 9 av 10.Inser ju att storfräsarna kan hålla detta borta...men tror,efter att ha sett det hos dom flesta,att detta är det stora problemet."Samma intränade rörelse hela tiden" är jäkligt svårt att genomföra för många.

    SvaraRadera
  4. Andreas. De du skriver är viktiga saker! Men så svårt att föra över till ord så här i en kommentar. Vi tar det på en träning framöver!

    Ante, tackar! Jag är seriös! Jag äter, skiter, sover och tränar EM i Göteborg. Och kommer inte finna mig i att inte nå en semifinal!
    Och ska man lyckas med detta krävs seriös träning. Och inte lite då och då när man tycker man har tid. Utan lila seriöst som i andra elitidrotter!
    Detta försöker jag uppnå!

    SvaraRadera
  5. Vet inte hur många och vilka som följer din blogg. Men tyvärr är du inte så många att du geografiskt klarar att hjälpa alla idividuellt. Så bara tänkte att man kude få ett litet grepp om hur man kan tänka för att börja i rätt äna. Fins ju massor av boulare som kunde bli mycket bättre med bara lite enkla tips. Sen undrar jag lite när du säger att du tränar handleden. Menar du att du går mentalt in i handleden och bara fokuserar på dens rörelse eller kör du övingar som kräver mycket handled för att klara av? Har ju själv lite uppladning in för swio. Jag vet inte vem jag ska spela med och hur jag ska ta mig dit. Men kan ju ändå spela bra när jag väl är där. Låter bra med lite hjälp på någon träning.

    Ps. Hade ju varit underbart med en medalj för sverige på memma plan. Men så klart roligare för de som spelar. Ds
    Andreas H

    SvaraRadera
  6. Andreas.
    När jag skriver att jag kommer träna handleden så menar jag övningar som kräver en god handledsrörelse. Tränar även fysikträning som berör underarmar och handleder lite extra under denna perioden.

    Och visst vore enkla tips ett lyft för många som försöka träna och utvecklas. Men de flesta som besöker bloggen spelar redan boule. Att ge ut tips i nybörjar nivå vore inte så intressant för läsarna. Enklast är ju att pröva sig fram själva i början. Iaf vad gäller hur man håller i klotet och hur man står i ringen.
    Men för att förflytta energin (kulan) på bästa sätt från kroppen bör man som högerhänt ha höger fot något framför den vänstra. Annars har man inte en fri rörelse framåt. Utan bålen kommer att begränsa dit utförande.
    Låter det konstigt får vi ta de på träningen någon gång :-)

    SvaraRadera
  7. Okej. Då ligger det ju redan på en bra nivå för läsarna. Det var en bra ide att träna underarmen. Det har jag inte tänkt på. Tack för den idéen.

    SvaraRadera
  8. Så lite så... Det är något alla skulle prioritera lite mer. Speciellt nu under uppbyggnads tiden!

    SvaraRadera
  9. Jag har börjat träna styrke för att kunna Plombera längre/bättre :) / Bubba

    SvaraRadera
  10. Mmm, inte för mycket bara, det tror jag inte är till en fördel för en precisions sport som boule.. ;-)

    SvaraRadera