lördag 21 augusti 2010

Semifinaler

Till semifinalerna som kommer att spelas imorgon klockan 10.00 i huvudtävlingen gick:

Frankrike - Spanien
Tyskland - Danmark

Jag har sagt det innan, men säger det igen. Frankrikes lag i år är riktigt bra! De har (som vanligt) med Angelique Papon, den enligt många största damspelaren i världen. Hon har dessutom vunnit de tre senaste VM-gulden i skytte. De har även med ytterligare en "gammal räv", Marie-Christine Virebayre. Jag kan nästan tycka att hon är en bättre skytt än Angelique faktiskt och får ofta ta de viktiga kloten på mittpositionen. De andra två är väldigt duktiga U-23or som gick till final i franska mästerskapen i dam i år (i var sitt lag)

Spanien är en nation som alltid är med i fighten och som har vunnit VM 4 gånger medan stornationen Frankrike endast vunnit 2 gånger på damsidan. Men i detta laget finns inte "legenden" Cado med. Hon spelade VM redan 1988 och har varit med sedan dess. I år känner jag endast igen en av spelarna och det är just Yolanda, som Jenny mötte i kvartsfinalen i skyttet. Hon var med när Spanien vann VM i Turkiet 08. De andra tre är för mig nya förmågor.

Tyskland har jag också skrivit ett par ord om innan där jag skrev att en av spelarna hoppade av innan EM. Jag har för mig att Tyskland var en hyfsat stark nation för ett tag sedan, men har haft en liten "svacka" de senaste åren. Nu verkar de vara på gång igen med duktiga U-23or som tagit sig in i laget. De vann bland annat U-23 EM förra året. De har också skaffat sig en coach i form av Daniel Voisin. En fransman som tillhört eliten och även spelat VM, vunnit franska mästerskapen mm.

Det verkar vara ett lyckat koncept att ta in en fransman som coach för det har även Danmark gjort. Danmark tog ju ett silver i VM 2000, så de har varit framme i de större mästerskapen förr. I år verkar de ha dragit fram som en ångvält och vem vet, räcker det hela vägen?

Lasse Franck skriver mer om det på SvenskBoule.

2 kommentarer:

  1. Daniel Voisin har spelat läggare till inte mindre CHRISTIAN FAZZINO i över 20 år! Franskmästare och världsmästare flera gånger om.. Bla med Choupay och Fazzino 2 gånger! :)

    HISTORIA Jess.... Historia... :P

    SvaraRadera