torsdag 19 augusti 2010

"Slutet på en epok"

"Detta är slutet på en epok." Hilbert Björkdahls ord när vi i måndags tog ner skylten som man gick under för att komma till Hvetlanda Boule Clubs banor.
-Jag var med när banorna byggdes i början av 80-talet och är med nu när de tas bort också. Då var kommungubbarna glada över att här blev något fint istället för det kärret som låg här innan, säger han med en blick ut över området.


Med hammare, skiftnyckel och kofot i högsta hugg var vi 8 man som hjälptes åt att ta ner staketet som gick runt boulebanorna. Jag lyckades, klantig som jag är, att få en och en annan planka på tårna och riva upp några sår på händerna, men det gjorde inte riktigt lika ont som tanken på att platsen där jag i stort sett vuxit upp snart är helt borta. Här har folk sett mig växa och åldras precis som träden gjort, som planterades för att ge skugga under de varma sommardagarna. Det var också här jag i den tidigaste delen av mitt liv fick smeknamnet "Eskilstuna", då Reino hörde fel när pappa skrek att han fått en dotter som skulle heta Jessica Elisabeth Johansson. "Eskilstuna, ska hon heta Eskilstuna??" Ja, sen har man fått höra det ett par gånger.


Ikväll var det den absolut sista träningen på dessa banor. Till nästa vecka flyttas träningarna in till hallen. Nu har vi fått 14 dagar på oss att flytta på det som ska sparas. På lördag plockas grejerna och kiosken ihop. Taket ska ner monteras och boden ska tömmas. Till nästa år blir det en ny plats, nya möjligheter och nya minnen.

7 kommentarer:

  1. Bra skrivit! Glad att jag hann med att spela spela en tävling på de gamla banorna :)) säg till när den första tävlingen på det nya stället är!

    SvaraRadera
  2. Lite VÄL vemodigt.Tror ni får jättefina nya banor.Sooom vi på Värmdö jobbar för banor...men får inte äns svar av komunen.Jävligt bittert faxtiskt.Ahhja...ser fram emot att få tävla nån gång på era nya :-).

    SvaraRadera
  3. Haha. Visst tog jag i lite, men det är sant faktiskt. Jag har varit där varje sommar av mitt liv. Vissa mer andra mindre. Klart jag tycker det är tråkigt precis som många andra med mig. Det är nog inte så att vi tror att det kommer att bli dåligt på det nya stället. Men det är ju inte "bara" boulebanor som försvinner för alla.

    SvaraRadera
  4. Bra och fint skrivit älsklingen :-)

    Varför händer det så sällan undrar jag då? ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag och Simpe (grabben) han spela den allra sista upplagan av Åsa-Nisse Cup på den spelplatsen. Fantastiskt fint spelområde och då hade ändå den nya bandyarenan börjat torna upp sig som byggplats. Hoppas det blir bra på den nya platsen!

    SvaraRadera
  6. Tack! :) Det är för att det ska uppskattas mer när jag väl gör det ;) Nä, jag vet inte. Ge mig något att skriva om :P

    Vi var på det nya stället igår och det är ganska stort (uppfattade jag det som). Men av någon anledning springer de, fotbollen och/eller bandyn, idioten och spelar fotboll där. Allt det som ska packas luckras ju upp igen. Mycket tråkigt faktiskt. Men det ska bli intressant att se det när det är klart ;)

    SvaraRadera
  7. En epok i graven - verkligen. Minns inte hur många gånger jag varit där på tävlingar, seriespel, Småländskan osv osv. Men en sak minns jag: Det har aldrig varit "vanligt" väder där. Snöstorm, åskoväder, skyfall, ökensol osv osv. Lycka till Vetlanda med era nya banor - har jag vägarna förbi (och tillräckligt med klädombyte) så ställer jag upp!

    SvaraRadera